Powered by Jasper Roberts - Blog

Skinkstek med mesesås

Det här är verkligen en perfekt söndagsmiddag! Skinkstek med sås på mese. Kanske låter lite märkligt att ha mese i mat, men det är helt galet gott -tro mig! :)

Du behöver:

Skinkstek
soja
mese
grillkrydda, salt och peppar
Krydda steken och gnid in kryddorna. Bred på ett tunt lager mese på köttet. Bryn på köttet så det får en fin yta. Ställ sedan in i ugnen på ca 175-200 grader. Jag brukar räkna på 1 h/kg ungefär. Häll på lite vatten i formen som köttet ligger i så du får sky, gör det när köttet varit inne halva tiden. Klart!

Messmörsås
steksky
grädde
ca 2 msk mese
1 tsk svartvinbärsgelé
soja
salt
När köttet är klart häller du stekskyn i en kastrull. Häll på grädde, mese, svartvinbärsgelé och soja. Salta om det behövs. Låt koka ihop en stund (ju längre en sås får koka desto godare blir den) och red av om det är nödvändigt. Klart!
Maria lagar mat | |
#1 - - Anonym:

Grin! jag med vill ha sådan mat! och en bra ugn! susanne

#2 - - sandra:

Haha jag känner mig som världens mest puckade människa som inte ens har tänkt på att rulla ner kanterna på den. Men det låter ju så självklart nu när du skrev det, klart jag ska göra så nästa gång! Nu kan jag inte misslyckas :)



Åh, vad gott allt det här såg ut (chokladcheesekaken under med) men vad är mese för något?

Upp