Powered by Jasper Roberts - Blog

Cheesecake med lime och vit choklad

 
Så där ja! Nu var cheesecaken klar och upphämtad. Jag hoppas att den blir till belåtenhet och att den smakar lika otrolilgt som jag tror. Jag toppade denna härlighet med limemarinerade jordgubbar, lite riven vit choklad och limeskal. Den ser himla fin ut om jag får säga det själv :)
 
Gör gärna denna några timmar innan den ska serveras, den ska ha hunnit stelna riktigt och är godast efter någon timme i kylen.
 
Du behöver:
 
Botten
 
100 g smör
250 g digestivekex
 
Smula kexen i en bunke och smält smöret. Häll det smälta smöret över kexen och rör om noga. Trycksedan ut i en springform (form med löstagbara kanter) och ställ i kylen.
 
Fyllning:
 
400 g philadelphiaost
2 dl creme fraiche
200 g vit choklad
2 ägg
1 dl socker
1 lime
 
Vispa philadelphiaosten mjuk och tillsätt creme fraiche. Smält chokladen och häll i. Vispa upp ägg och socker och häll i lite i taget och blanda väl. Riv skalet från limen och pressa i saften. Rör om. Häll sedan i formen och bred ut. Slå formen i bänken för att få bort eventuella luftbubblor. Grädda sedan i nedre delen av ugnen på 175 grader i 40-50 min. Den ska fortfarande vara lite lös i mitten då du tar ut den. Den stelnar till då den kallnat. Låt den sedan svalna i kylen. Garnera efter tycke och smak eller ät som den är. Klart!
 
 
Cheesecake | Limecheesecake | |
#1 - - Jenny:

Men Maria!! Den här underbara bakverket ser ju bara fantastiskt gott ut :)

#2 - - Maria:

Den här ska jag göra :)

Upp