Powered by Jasper Roberts - Blog

Knäckebröd med kummin och Fänkålsfrön


 
Puh! Nu är jag äntligen klar med knäckebröden jag bakat nu på eftermiddagen. Tyvärr kan jag inte äta av det då jag ska sälja de på en marknad :) Det som tar tid är gräddning. Blir en del väntande men det är verkligen värt det då det här brödet är fantastiskt gott! Jag garnerar bara med flingsalt då jag tycker det är godast, men det är ju såklart upp till var och en :)
 
Du behöver:
 
5 dl mjölk
0.5 msk honung
0.5 msk ljus sirap
1 tsk salt
1 tsk fänkålsfrön
1 tsk hel kummin
10 g färsk jäst
2 dl vetemjöl
3 dl fint råg mjöl
7 dl grahamsmjöl
 
garnering:
uppvispat ägg
flingsalt och grovmalen svartpeppar, och/eller vallmofrön/sesamfrön
 
Värm mjölk, honung, sirap, salt och de stötta fröna i en kastrull till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och häll på degspadet och lös upp jästen. Tillsätt lite mjöl i taget tills du får en jämn och elastisk deg. Låt jäsa under bakduk i ca 60 min.
 
Kavla sedan ut lagom stora runda kakor, tunt, tunt! Nagga och pensla med ägg och strö över eventuell peppar/frön. grädda på 225 grader tills dom fått lite färg. (ca 5 min) Låt sedan svalna på bakgaller. Klart!
 
matbröd & fikabröd | Knäckebröd | |
Upp