Powered by Jasper Roberts - Blog

Rabarbermousse

Här kommer receptet på rabarbermoussen jag fyllde cupcakesen med. Den är himla frisk och god! Vill man ha den lite sötare kan man givetvis tillsätta mer socker, men jag gillar det syrliga i den. :) Det här receptet är ett egenkomponerat sådant, så jag har försökt minnas på ett ungefär hur mycket jag använt av allt. Det är roligt att kompinera egna recept, men jag kommer sällan ihåg att skriva ner dem medans jag gör dem.
 
Du behöver:
 
100 g rabarber (fryst eller färsk)
2 ½ - 3 dl vatten
½ vaniljstång
1 dl socker
5 dl grädde
2 gelatinblad
 
Koka upp rabarber, vaniljstång, socker och vattnet. Koka tills rabarbern blivit mjuk och trådig. Kokar vätskan bort kan du tillsätta lite mer vatten. Sila av rabarbern så du bara får saften kvar. Lägg i dina gelatinblad och rör tills dem lösts upp. Häll sedan detta i en skål och tillsätt grädden, ovispad. Låt stå i kylen någon timme tills det stelnar, vispa sedan upp tills det fått en krämig konsistens. Tycker du att den blir för fast kan du tillsätta mer grädde. Häll upp i portionsformar eller fyll din tårta. Klart!
 
Desserter, Maria saftar, syltar och kokar ihop | Rabarbermousse | |
#1 - - Sabina mammas tårtor :

Ser jätte gott ut

#2 - - solsyster:

Wow! Mkt bra tips. ÄLskar rabarber och tänkte just göra kräm av dom men mousse är ju en ännu bättre ide´, kul:) Tack!!

Svar: Vilken tur att du hittade det här så precist då! :) Vad tyckte du om moussen?
Marias bakglädje

Upp