Powered by Jasper Roberts - Blog

snabba Kolasnittar

Jag har varit i baktagen idag. Jag har hunnit med tre sorters småkakor och även hunnit göra mumsmums. Mamma har varit här och passat Colin så jag kunnat baka i lugn och ro. Skönt! jag började med kolasnittarna. Enkla men galet goda. Min favorit när det kommer till småkakor.
 
Du behöver:
 
200 g rumstempererat smör
2 ½ dl socker
1 ½ msk ljjus sirap
5 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk vaniljsocker
 
Knåda ihop alla ingredienser till en mjuk och smidig deg. Dela sedan i fyra och rulla längder och lägg på plåt. Platta ut dem lite med händerna och grädda sedan i mitten av ugnen på 200 grader i ca 10 min eller tills dem fått färg. Ta ut och skär upp snittar innan den kallnat. Klart!
 

småkakor/skorpor | |
#1 - - Kajsa:

Sådana är ju så goda! Perfekt att ha i frysen om man skulle få besök, eller bara är lite sugen :)

#2 - - Eva Mähler:

De var lätta att göra OCH supergoda! Tack för att du delar med dig av dina recept! :-) Eva

Svar: Ja visst är dom goda! :) Bästa småkakan enligt mig! Givetvis delar jag med mig :)
Marias bakglädje

Upp