Powered by Jasper Roberts - Blog

Somrig Pinocchiotårta

 
På Dennis jobb brukar den som fyller år bjuda på tårta. Dennis fyllde år under semestern men ville bjuda på tårta ändå nu när han har börjat jobba igen. Jag gjorde en Pinocchiotårta. Det är lättsamt och räcker till många. Lite roligare än en vanlig gräddtårta också tycker jag :) Jag fyllde den med helt otroligt goda och söta jordgubbar!
 Detta recept gjorde jag x2, då det aldrig skulle räcka till en hel plåt annars. Jag använde alltså en djup ugnsplåt med som jag la bakplåtspapper i botten på.
 
Du behöver:
 
Botten
 
150 g smör
1.5 dl socker
4 äggulor
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2.5 dl vetemjöl
½ dl vatten
 
Vispa smör och socker poröst. Tillsätt sedan  en äggula i taget. Vispa i bakpulver, vaniljsocker och vetemjöl. Rör i vattnet. Den här smeten ska vara ganska tjock. Bred ut smeten i en form med bakplåtspapper i botten.
 
Maräng
 
4 äggvitor
2 dl socker
mandelspån
 
Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Tillsätt sedan lite socker i taget under vispning. Bred sedan ut marängen ovanpå smeten i formen. Toppa med madelspån som du stör på. Grädda i nedre delen av ugnen i 25-30 min175 grader
När kakan svalnat delar du den i två, tar bort bakplåtspappret och lägger den ena bottnen på en bricka. Fyll med tex vispad grädde och jordgubbar. Lägg sedan den andra bottnen ovanpå. Klart!
 
Tårtor & Rulltårtor | |
#1 - - Kajsa:

Åhh den är verkligen supergod, jag gjorde den när min sambo fyllde år förra året.. :)

#2 - - Sabina mammas tårtor :

Er gott ut

Upp