Powered by Jasper Roberts - Blog

Världens godaste Revbensspjäll!

Till jul är revbensspjäll ett måste för mig, jag är smått tokig i dem. Min mamma gör alltid otroligt goda revbensspjäll och jag brukar göra på hennes vis, men i år ville jag testa något nytt - Koka dem och sedan glasera! jag kokade ihop en lag tillsammans med revbensspjällen och när det kokat färdigt var köttet så mört att det nästan föll av benen!
 
Tips! -Om du gör dina revbensspjäll några dagar i förväg kan du skära upp dem och frysa dem, spara glazen som blir över och när du sedan värmer upp dem igen penslar du med glazen. Då blir dem som nylagade igen!
 
Du behöver:
 
Kokning av revbensspjäll
 
ca 1 kg knäckta revbensspjäll
1 lök
2 morötter
4 enbär
4-6 hela nejlikor
2 lagerblad
salt
vatten
 
Lägg revbenspjällen i en gryta. Hacka lök och morötter i stora bitar och lägg i. Tillsätt enbär, lagerblad och nejlikor. Häll på vatten så att det täcker. Häll sedan på salt - mycket! Lagen måste vara ordentligt salt, annars smakar revbensspjällen ingenting!
 
Koka i ca 1-1 ½ timme på medelhög värme. Det får inte stormkoka, då drar köttet ihop sig och blir stenhårt. Ta sedan av från värmen och låt svalna i buljongen, jag lät det stå över natten.
 
Glaze
 
1 dl ketchup
½ dl soja
½ dl honung
½ dl socker
1 tummstor bit ingefära (ca 2-3 cm)
2 vitlöksklyftor
 
Riv ingefäran och pressa vitlöken. Rör ihop alla ingrredienser och pensla köttet. Ställ in i ugnen på 200 grader i 30 min. Pensla några gånger under tiden. Klart!
 
Maria lagar mat, Marias Jul | Revbensspjäll | |
#1 - - Bland bakverk och kastruller:

Jag kokar alltid mina revbenssjpäll först dom blir så möra och goda då!!!

#2 - - Maria:

Smaskens :-)

#3 - - farmor:

Låter skönt att du kan slappa och koppla av. Det gillar jag

#4 - - Jennifer:

Smarrigt!

#5 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Alltså åh, det vattnas i munnen på mig bara av att läsa om detta!

Upp