Powered by Jasper Roberts - Blog

Älgörtssaft

Nu har jag äntligen fått smaka på min saft jag gjort på älgört. Även kallat älggräs. Den är frisk och god och påminner om fläder. Så för oss som inte har tillgång till att plocka fläderblommor är det här en utmärkt ersättning. :) Det låter massivt att ha så mycket socker i, men det hjälper att koncentrera saften och den håller sig även längre.
 
Du behöver:
 
ca 50 blommor av älgört
3 citroner
1 ½ påse citronsyra
1.5 kg socker
1.5 liter vatten
 
Tvätta blommorna noga. Skiva upp citronerna och varva blommor, socker, citronsyra och citron i en stor skål/. Koka upp vattnet och häll över. Rör om så sockret löser upp sig. Låt stå svalt i 5 dygn. Sila av och häll upp på flaska. Ha en flaska framme åt gången annars kan det börja jäsa. Frys resten i flaskorna. Klart!
 

Maria saftar, syltar och kokar ihop | älgört, älgörtsaft | |
#1 - - Vicki:

SV: Tack Maria :) Ja visst är det smart med frostingshots :) Såg det på en amerikansk blogg för några år sedan, men har inte sett det på andra bloggar :) Mitt bästa tips för att få fina kanter är att rulla ut locket riktigt stort Och inte för tunnt (ca 4 mm). Varierar mellan smoother och händer, och använder alltid smörkräm under som skill vara helt Hård ( stått I kylskåpet I några timmar) :)
Låter gott med hemgjord saft, har inte hunnit göra saft än :)

#2 - - Livets Recept UF:

Hej, skulle vi kunna få ha det här receptet i våran kokbok?

Svar: Maila mig så kan vi diskutera det hela :) [email protected]
Marias bakglädje

Upp