Powered by Jasper Roberts - Blog

Favorit i repris - Chokladcheesecake

Idag har jag jobbat igen och tog med mitt recept på chokladcheesecake. Det är det absolut godaste i cheesecake-väg om ni frågar mig! :)
 
Du behöver:
 
Botten
 
75 g smör
250 g digestivekex
 
Smält smöret och smula kexen i en bunke. Häll över det smälta smöret och rör om ordentligt. Tryck sedan ut i en form med löstagbara kanter, ställ i kylen.
 
Fyllning
 
400 g philadelphiaost
2 dl creme fraiche
½ dl starkt ljummet kaffe
200 g mörk choklad (70 %)
2 ägg
3/4 dl socker
2-3 tsk kakao
 
Rör ihop creme fraiche och färskost till en slät smet. Tillsätt kaffet som du rört ner kakao i. Smält chokladen över vattenbad och häll sedan över till färskostblandningen. Vispa ägg och socker poröst och tillsätt lite i taget i färskostblandningen. Rör om ordentligt! Häll över till formen. Jag rev lite apelsinskal över. Grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i 35 min. Den ska vara lite lös i mitten, den stelnar då den kallnat. Låt stå svlat/kallt någon timme innan servering. Klart!
 
Cheesecake | chokladcheesecake | |
#1 - - sabina mammastårtor:

jag måste prova denna cheesecake

Upp