Powered by Jasper Roberts - Blog

Bagels med sesamfrön och solroskärnor

I helgen bakades det bröd hos svärmor. Vi kom in på bagels och funderade över vad det är som är så speciellt med just det brödet. Att det skulle koka innan man gräddar dem i ugnen är så klart största skillnaden jämför med annat bröd. Jag sa att jag gärna testar att baka det, sagt och gjort! :)

Det gäller att man har tid och tålamod när det är dags att göra dessa men tro mig, det är så jäkla värt det! :)

Du behöver:

25 g jäst
5 dl vatten
2 ½ tsk salt
2 msk flytande honung
13-14 dl vetemjöl special
vatten till kokning
ägg och sesamfrön/solroskärnor till pensling och garnering.

Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till 37 grader och häll över jästen och rör tills den lösts upp. Tillsätt salt och honung. Sedan tillsätter du lite mjöl i taget till degen är stum och ganska hård. Den ska inte vara kladdig. Jäs under bakduk i 60 min.

Häll upp degen på mjölat bakbord och dela upp i 12 bitar. Rulla bollar och gör sedan ett hål i mitten och snurra den runt fingret tills du fått ett ganska stort hål. (blir hålet för litet jäser det ihop under jäsning nr 2.)

Jäs på plåt under bakduk i ytterligare 45 min. Koka upp vatten i en stor kastrull. Sätt ugnen på 175 grader. Koka dina bagels i 2-3 min på varje sida. Ta upp och lägg på en torr bakduk. Lägg över till en plåt och pensla med uppvispat ägg och strö över frön/kärnor. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 min tills dem blivit gyllene. Klart!

matbröd & fikabröd | bagels | |
#1 - - Johanna:

De ser himmelskt goda ut!!

Svar: dom var riktigt goda, att rekommendera! :)
Marias bakglädje

#2 - - Anna (Kvinnan):

De ser jättefina ut Maria. Testar nog att göra dem någon dag. Men kanske inte till midsommarmiddagen bara :)

Upp