Powered by Jasper Roberts - Blog

Rabarber- och jordgubbssylt

Jag passade på att använda dom färska jordgubbarna innan dom blev dåliga. Det blev sylt med vanilj och rabarber, samt jordgubbarna förstås! :)

När du gör sylt är det JÄTTEVIKTIGT att du har socker i. Det finns syltsocker, men har du inte det går det bra med vanligt socker. Har du inget socker i kan du räkna med att din sylt kommer mögla inom en snar framtid, och det är aldrig roligt!

Du behöver:

ca 2 dl jordgubbar
½ - 1 dl rabarber
1 msk vatten
1 msk socker
½ msk honung
2 tsk vaniljsocker

Skär jordgubbarna och rabarbern i mindre bitar. Lägg allt i en kastrull och småputtra i ca 10-15 min. Skumma av under tiden. Skumma gör man för att sylten inte ska mögla lika lätt. När det kokat bort en del vätska och sylten har den konsistens du önskar är det bara att hälla upp på burk. Klart!


 
Maria saftar, syltar och kokar ihop | |
#1 - - Sommartjejen:

Hej Maria!
Jag har följt din blogg i 2 veckor nu och är även med på din sinda på FB. Tycker du gör så vackra bakverk och får mycket inspiration av dig.
Jag undrar vart du köpt de fina silikon formarna som du gör dina blommor av!?
KRAM och synd du inte kom med som finalist i cupcaketävlingen, din cupcake var helt underbart vacker!!

Svar: Åh tack så mycket! :) silikonformen ssom jag gör mina blommor med har jag beställt ifrån www.strosselannat.se där finns det massvis med fina bakgrejer att frossa i! :) Kram!
Marias bakglädje

#2 - - jennys dockhus:

vad menas med att man skummar av? :)

Svar: När du kokar en sylt blir det skum från bären, det tar du bort med en sked :)
Marias bakglädje

Upp