Powered by Jasper Roberts - Blog

Vetemjöl vs vetemjöl special

I de flesta recept används vanligt vetemjöl. Men i vissa används vetemjöl special. Vad är då skillnaden?
 
Det som skiljer mjölsorterna åt är att vetemjöl special har högre proteinhalt, vilket innebär att det kan bilda mer gluten och ta upp mer vatten. Högre proteinhalt ger ett luftigare, saftigare bröd. Det är alltså inte tänkt att man ska använda vetemjöl special till annat än bröd. Så som bullar, matbröd osv
 
Det fyller ingen funktion att använda i småkakor, muffins eller liknande. Det finns faktiskt ett mjöl som är gjort just för småkakor och kaffebröd. Kungsörnens "Extra fint mjöl" är gjort just för detta. Så där har ni skillnaden, hoppas det var till någon hjälp! :)
| |
#1 - - jenny:

Åkej det märks att du inte kan så mycket om att baka för vetemjöl special går utmärkt att använda i tex paj, kakor och muffins. Min far har varit bagare i 25 år och han använder vetemjöl special i många saker, inte bara bröd. Ska du ha en bakblogg och ge "tips" uppmuntrar jag dig till att läsa på innan du skriver saker.

Svar: här är kungsörnens egna beskrivning på mjölet. - "Vetemjöl Special
Ett extra starkt vetemjöl, dvs proteinhalten och proteinkvaliteten är högre än för kärnvetemjöl. Mjölet kräver en intensivare och längre bearbetningstid för att bilda gluten och det tar upp mer vatten än kärnvetemjöl. Används vid bakning av matbröd och klarar av att ge ett bröd med bra volym även om man blandar i grova komponenter såsom kli eller kross."

Tycker det säger ganska mycket. Man får väl använda vilket mjöl man vill, jag har bara skrivit vad det är GJORT för. jag vet en hel del om att baka och jag lär mig gärna nya saker, så varför komma med såna kommentarer?
Marias bakglädje

#2 - - Malin:

Är så tråkigt med folk som ska vara negativa och hacka på en, särskilt när man inte står för det utan är anonym. Jag har ätit det Maria bakar, och hon är fantastisk duktig. Och eftersom det faktiskt går bra för henne, så är jag inte den enda som tycker det. Så uppenbarligen använder hon rätt mjöl till rätt ändamål...

Svar: tack Malin! Du är för himla go du :)
Marias bakglädje

#3 - - Anna:

Ja man tycker ju att Kungsörnen borde veta ;) Jag har aldrig tänkt på att prova baka med det där extra fina mjölet . . . kör på helt vanligt vetemjöl, bröd, som muffins och det har funkat kanon tycker jag =) Men nu ska jag ta tag i det där och testa att göra samma bröd men den ena limpan med vanligt mjöl och den andra med special så ser man ju om det märks någon skillnad . . . tror minsann jag ska testa att göra cupcakes oxå och se skillnaden mellan det vanliga och det extra fina . . .Vilken bra idé du gav mig =)

Svar: Tack Anna! :) ja jag har använt både vanligt och special tll bröd/bullar och tycker de blir mycket bättre med special :)
Marias bakglädje

#4 - - Carro:

Själv använder jag bara siktat dinkel eftersom jag är lite överkänslig mot vete, dinkel funkar helt enkelt bäst för min mage och mina eksem så då håller jag mig till det.
Men pappa (som för övrigt också har varit bagare en gång i tiden) använder mycket vetemjöl spceial till det han bakar, o i motsats till din rätt otrevliga kommentator där uppe så använder han det aldrig till småkakor o sånt. Antar att man väljer det man trivs bäst med som bagare, inget konstigt med det!
Keep up the good work! Det är otroligt inspirerande att läsa din blogg (även om jag är för lat för att testa nåt just nu:p)

Svar: Tack Carro! :) Ja var och en får ju såklart välja själv vad man vill använda! Jag tycker dock att "jenny"s argument tryter lite.. är man bagare känner man väl mycket väl till att det finns ett speciellt mjöl till just småkakor och pajer osv? :)
Marias bakglädje

#5 - - berndt Söderholm:

Ej någon kommentar, men rent allmänt bör man lämna relevanta synpunkter om man upplever något som är fel.
Min fundering till dig Maria, blir det någon volymskillnad om receptet är skrivet vetemjöl och jag byter till special?
Hälsn
Berndt

Svar: Nej det blir ingen skillnad på mängden :)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#6 - - Susanne W:

Tack för tipsen om mjölsorterna!
Håller med tidigare "skribent" att måste man klaga
går det faktiskt bra att "skriva under" med namn!!
Första gången här för mig nu. :)
Din "sida" är sparad!
Kram Susanne :)

Upp