Powered by Jasper Roberts - Blog

Hallon- och chokladmarmelad

 
Jag har börjat så smått med att förbereda inför kommande julmarknad. Den här marmeladen har jag gjort tidigare jular med, och den passar utmärkt så väl på rostat bröd som till glass! :) Gillar du choklad är det här något för dig, lovar! :) Jag gjorde en ganska stor laddning som blev 5 lite mindre burkar. Det går utmärkt att halvera receptet.
 
Du behöver:
 
750 g hallon
3 dl syltsocker
200-250 g mörk choklad
 
Koka hallonen med sockret i en kastrull tills hallonen börjat koka sönder och sockret lösts upp (ca 10-15 min). Skumma av om det behövs och ta sedan av kastrullen från värmen. Tillsätt chokladen som du brytit i bitar och rör om tills den smält samman med marmelanden. Häll upp på burk. Klart!
 
Maria saftar, syltar och kokar ihop | Hallon- och chokladmarmelad | |
#1 - - Hanna W | BF 2013 ♥:

åh, vad gott det lät :}

#2 - - Chocochums:

Hej!
Kika gärna in på min blogg där jag skriver om pyssel, matlagning, bakning, inredning, inspiration, tips och allt som pluppar upp i huvudet! :)

#3 - - Simone:

åh låter jättegott,skulle gärna ta en skiva med den marmeladen på.

#4 - - syster Elin:

Mmm, låter gott! Receptet borde funka med många olika bär, tänker på jordgubb och choklad, eller körsbär och choklad... Men kanske får börja med att testa ditt med hallon och choklad!

Svar: ja hallon och choklad gifter sig väldigt bra, supergott blir det! :)
Marias bakglädje

#5 - - Caroline:

Vilken underbart mysig , fin och inspirerande blogg. Kommer definitivt återkomma

Svar: Tusen tack! :) Vad roligt att höra,kul att du gillar den :)
Marias bakglädje

#6 - - Hanna Lindström:

Åh vad smaskigt! :)

#7 - - Paulina Holmberg:

men vad gott det ser ut! tack för tipset!

Svar: Ja det är supergott! :)
Marias bakglädje

#8 - - Althea - Bloggtävling! Vinn 200kr hos Scifishop.se :

Om jag förstått rätt så gör du det du säljer på marknader hemma i ditt eget kök. Hur funkar det ihop med regler ifrån Livsmedelsverket o så..?

Svar: när man säljer på marknad och det bara händer några gånger per år är det inga problem, det hae jag kollat upp.
Marias bakglädje

#9 - - Althea - Bloggtävling! Vinn 200kr hos Scifishop.se :

Jaha, okej på så vis. Tack så mycket för svaret =)(inte för att jag skulle sätta dit dig eller så alltså. Men har funderat på det själv så var ju nyfiken)

#10 - - Tess:

Mums, vad gott! :) Kram

Upp