Powered by Jasper Roberts - Blog

Juliga Clementinhjärtan

 
Jag hittade en stor påse med clementiner på affären till ett väldigt bra pris och kom att tänka på Made by Mary's recept på juligt godis som jag ville testa. Det var bara clementinerna som saknades. Givetvis satte jag igång genast då jag kom hem :) Jag hade först tänkt blanda clementinsaft och blodapelsinsaft, men det är nog för tidigt för att hitta blodapelsiner än. Nu börjar dock clementinerna bli riktigt goda, så det gick ner några under tillverkningen!
 
Du behöver:
 
2 dl clementinsaft (ca 6 normalstora clementiner)
50 g glykos
1 1/4 dl socker
5 gelatinblad
kökstermometer
strösocker att rulla dem i
 
Häll clementinsaft, socker och glykos i en tjockbottnad kastrull och koka upp. Låt koka tills det kommit upp till 110 grader, rör om då och då. Medan det kokar lägger du gelatinbladen i kallt vatten och smörjer formarna med rapsolja, som du sedan häller blandningen i. Jag använde mina pralinformar i silikon, har du inga går det utmärkt att hälla upp det i en stor form.
 
När blandningen kokat upp till 110 grader tar du av kastrullen från värmen och tillsätter gelatinbladen, rör om tills det lösts upp och häll sedan upp i formarna. Låt stelna i rumstemperatur i minst 4 timmar (eller över natten) Skälp upp och rulla i socker. Klart!
 
Praliner & Godis | clementinhjärtan,gelégodis, clementin | |
#1 - - Monita:

Ser sjukt gott ut!

#2 - - Helena:

Men vad du kan! Det känns lite avancerat det där.

Svar: Tack! Nä det är inte så avancerat faktiskt :)
Marias bakglädje

#3 - - Emelie - jul i tomteverkstan:

Men åh så otroligt goda dom där såg ut då! Få vet jag vad jag ska göra i helgen :)

Sv: tack så jättemycket! :) nä den brukar bara vara "öppen" mellan september till januari ungefär, finns inte så mycket juligt att skriva om de andra månaderna :)

#4 - - bitterbuttan:

Nej, men åh så smaskigt.
Dem såg väldigt goda ut, kommer definitivt lægga ditt inlægg på minnet och baka nær julen faller på.

Mysig blogg!


Vill du läsa fångande och intressanta texter med en humoristisk touch, kan du besöka mig.

#5 - - annsoh:

hejsan! fin blogg! vad händer idag :)? följas via bloglovin :)

#6 - - babajaga.blogg.se:

Clementiner är godare än apelsiner.
Eller är det mandariner eller satsumas? Aldrig fattat skillnaden.

Svar: Jag håller med! Jag vet knappt skillnaden jag heller ^_^
Marias bakglädje

#7 - - sannaantonia:

såg ju riktigt gott ut!

#8 - - Sofia:

Åh, clementiner :-)

#9 - - vonskareng:

gud det där skulle jag vilja göra! osäker på vad glykos är dock`? om det innehåller gluten?

Svar: Glykos använder man för att godiset ska få en bra konsistens. Ingen gluten i det. Du hittar det bland bakgrejerna på i princip vilken mataffär som helst :)
Marias bakglädje

#10 - - Eleonore- Kokboksutmaningen:

ÅH så smarrigt, kul att göra sitt egen gelegodis! Går ju att göra i en mängd olika smaker :)

#11 - - Johanna:

Åh så gott det ser ut! Superfina - sånna måste jag göra någon gång :)

#12 - - Ebba Molin:

Så gott, ska absolut prova någon gång! Första gången jag såg något godis med clementin ;-)

Svar: Det tycker jag! Dock vet jag inte om det är säsong riktigt än för dessa godisar, det var lite dåligt med smak på dem. Men det finns ju sådan färdig juice på affären, brukar finnas med clemetinsmak kring jul. Borde smaka mer om man använder det :)
Marias bakglädje

#13 - - Junitjej:

Vilket underbart recept du bjuder på!

#14 - - Karin O:

Vad duktig du är!

Svar: Tack så himla mycket! :)
Marias bakglädje

#15 - - Emma | Emmas bakblogg:

Mysig blogg

Svar: Tusen tack! :)
Marias bakglädje

#16 - - Longevity - en blogg om hälsa:

Åh jösses, smakar de som "dansk" marmelad ungefär? Ser himla friskt och fräscht ut!

Svar: Nä det är mer som geléhallon med clemetinsmak :)
Marias bakglädje

#17 - - Ida:

Ser ju sååå gott ut!

#18 - - Lina:

Finns de formar som är som hjärtan , isånafall vart finns de ? :)

Svar: Kolla på tradera :) Sök på "chokladformar" eller "pralinformar" :)
Marias bakglädje

#19 - - Louise:

Hej! Jag undrar om du tror de funkar med gelatinpulver? Jag bor i usa just nu och det finns typ ej gelatinblad.. vad tror du?:)

Svar: Ja jag tycker att det borde funka, om du kollar upp hur mkt pulver som motsvarar ett blad så borde de gå utmärkt :)
Marias bakglädje

#20 - - Ewelina:

Detta måste jag prova, verkar jättespännande! Men hur mycket blir det av den mängd du angett? :)

Svar: Jag fick till ca 25 st :) Man kan nog få till fler om man häller upp i en stor form och sedan skär upp dem :)
Marias bakglädje

#21 - - Elin:

Mums!! =)

#22 - - Julia:

Mmmm så goda de ser ut !! :))

Upp