Powered by Jasper Roberts - Blog

Temperera din Choklad!

Jag rekomenderar att du tempererar chokladen om du ska göra till exempel praliner. Det är lite stök och bök, men så himla värt det! När du ska temperera choklad är det olika temperaturer som gäller för mörk, ljus och vit choklad. Här kommer gradantalen som gäller för att få blank och fin choklad som inte smälter i rumstemperatur när du gjort godsaker av det. :) 
 
Mörk choklad - Värm till 48-50 grader, kyl till 27 grader, värm sedan upp till 31 grader.
Mjölkchoklad - Värm till 45 grader, kyl till 26 grader, värmsedan upp till 30 grader.
Vit choklad - Värm till 40 grader, kyl till 25 grader, värm sedan upp till 28 grader.
 
Så här gör du:
 
 
1. Finhacka chokladen. Smält halva chokladmängden över vattenbad och värm till rätt temperatur.
2. Tag bort skålen från värmen och rör ned resterande choklad tills hela mängden kylts ned till rätt temperatur.
3. Ställ därefter tillbaka skålen över vattenbadet och värm upp till rätt temperatur.
Sedan är chokladen klar att använda.
Praliner & Godis | temperering,temperera choklad | |
#1 - - vonskareng:

wow..hur gör man egentligen praliner? hm, kanske finns ngt inlägg om det på din blogg ifs :)

Svar: Det finns ju olika sätt att göra på. Det enkkaste enligt mig är att göra skurna praliner. Men du kan ju gör tryffel som man rullar eller gjuta i silikonformar :)
Marias bakglädje

#2 - - Bland bakverk och kastruller:

Visst blir det mycket bättre när man tempererar chokladen!!!

Svar: Ja det tycker jag absolut att det blir :)
Marias bakglädje

#3 - - Helena:

Nu har jag surfat runt lite på din blogg, och jisses vad inspirerande den är! Jag vill bara åka hem och testa vartenda recept du har lagt upp!

Svar: Tusen tack, vad roligt att höra! Alltid kul att inspirera! :)
Marias bakglädje

#4 - - Althea - En nörd:

Jag har bara testat att temperera en gång när jag gjort praliner så kanske blev det fel nånstans på vägen men jag upplevde att chokladen stelnade väldigt snabbt och blev ohanterbar att jobba med. Har du någon hjälp/tips/kommentar om detta?

Svar: Ja så blev det för mig med första gången, men om du sätter den på svag värme igen efter tempereringen så den håller sig lös och smidig så gör de bra. Bara du har en choklad som är "lösflytande" i konsistensen så går det bra! :)
Marias bakglädje

#5 - - Althea - En nörd:

Tack för tipset ska försöka ge mig på det igen då =)

Upp