Powered by Jasper Roberts - Blog

Bröd med torkad frukt och valnötter

Min fästman nämnde härom dagen att han tyckte det var synd att jag inte bakade bröd oftare, då hemmabakat bröd är så mycket godare än köpt. Jag har ett favoritbröd som jag brukar baka ibland, med frukt och nötter i. Jag ville göra något liknande den här gången med men den här gången blev det ett bröd på jäst istället för bikarbonat. Förhoppningsvis håller det sig saftigt längre.
 
Du behöver:
 
50 jäst
5 dl vatten
1 rågad tsk salt
2 ½ dl grahamsmjöl
1 dl fint rågmjöl
1 dl rapsolja
1 msk flytande honung
ca 2 nävar valnötter
knappt 1 påse med blandad torkad frukt (päron, äpple, plommon och aprikos)
1-2 nävar tranbär
8-9 dl vetemjöl
 
Sätt ugnen på 250 grader. Smula ner jästen i en bunke. Värm vattnet tills det är ljummet och häll sedan över jästen och rör om tills den lösts upp. Hacka den torkade frukten grovt och tillsätt den och nötterna. Tillsätt honung,olja, grahamsmjöl och rågmjöl och rör om till en lös smet. Låt sedan vila under bakduk i 20 min.
 
Tillsätt sedan vetemjölet och jobba ihop till en jämn och smidig deg, aningen kladdig. Jäs i 30 min under bakduk. Ta sedan ur degen och lägg på en mjölat underlag. Dela i två, platta ut och rulla ihop och lägg med skarven neråt på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa ytterligare 30 min. Ställ in i ugnen och vrid ner värmen till 200 grader. Grädda i 25 min. Klart!
 
matbröd & fikabröd | fruktbröd med nötter | |
#1 - - Viktoria:

Har letat efter ett recept på precis ett sådant här bröd! Detta ska jag verkligen prova att baka :) Jag gjorde knäckebröd för några dagar sedan och de blev jättegoda. Kolla gärna in det på min blogg om du vill ha ett enkelt och gott recept!

Svar: Jag har själv ett favoritrecept på knäcke som jag brukar göra till jul. Riktigt gott!
Marias bakglädje

Upp