Powered by Jasper Roberts - Blog

Shortbread -Halloween Fingercookies

 
Det är ju Halloween snart och vad passar inte bättre till kalaset än ett par läskiga (men goda) fingerkakor? :) Jag gjorde ett gäng idag, mest som en kul grej. Jag dekorerade mina kakor med röd glasyr. 
 
Du behöver:
 
175 gram smör rumsvarmt
50 gram florsocker
175 gram vetemjöl
50 gram maizenamjöl (maizenastärkelse)
1/4 tsk salt
 
Vispa smör och florsocker poröst. Tillsätt mjöl, maizena och salt och vispa till en smulig massa. Arbeta sedan ihop till en deg. Låt vila en stund i kylen. Sedan kan du antingen göra fingrar så som jag gjort, eller så kavlar du ut degen på mjölat bakbord och trycker ut figurer med hjälp av pepparkaksformar. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 15 min till dem blivit lite gyllene i kanterna. Klart!
 
småkakor/skorpor | shortbread, fingercookies, halloween | |
#1 - - Jasmine Lundvall:

men oj! haha!

Svar: visst är dem roliga! Jag älskar dem! :)
Marias bakglädje

#2 - - Ida:

Med fy vilka läskiga kakor! Men ack såååå roligt! :)

#3 - - Anonym:

Hej! Söt blogg! Va gärna med i min tävling! Sista dagen idag, och du får en massa följder om du är med!! :D

#4 - - jessica:

Vilka häftiga, ser dock väldigt läskiga ut!

#5 - - Lina:

Hej!, jätte fin blogg! så roligt att kolla på och få inspiration :)
jo du en fråga, hur/vad gör du när du gör de där blodlika vid "nagelbanden" för de ser inte ut att vara glasyr ;)

Svar: tack så mycket! :) jo det är faktiskt glasyr, fast utspett med lite vatten så den ska va lute tunnare. Sedan penslade jag på med en liten pensel :)
Marias bakglädje

#6 - - Natta:

Hej! Jättefina kakor, måste bara fråga: hur många blir det av en sats?:)

Svar: Tack! Jag minns fsktiskt inte, fe beror ju på hut stora man gör dem med. Jag kanske fick ihop 15-20 st :)
Marias bakglädje

Upp