Powered by Jasper Roberts - Blog

Langos

Förra veckan gjorde jag langos till middag. Det var så otroligt gott! Och enkelt. jag hade räknat med att det skulle vara mer jobb med det än det faktiskt var. Det var inte alls svårt! :) Det här receptet blir det ganska många langos av. Blir det deg över kan man frysa in det (vilket jag inte visste förrän efter att jag kastat degen som blev över..). Jag hade vitlökscreme fraiche, rödlök, skinka och ost på mina langos :)

Du behöver:
 
25 g jäst
3 dl vatten
1 stor kokt potatis
ca 7 dl vetemjöl
Olja till fritering
 
Smula jästen i en bunke och tillsätt det ljumna vattnet och rör tills jästen lösts upp. Mosa den kokta, kalla potatisen och rör ner. Tillsätt sedan mjölet tills du har en smidig deg. Gärna lite kladdig. Låt jäsa i ca 30-40 min. Dela upp degen i lika stora delar och kavla ut. Fritera sedan tills dem är gyllene, var noga med att inte fritera för länge, då blir dom hårda. Lägg sedan på din favoritfyllning och ät och njut!
 
Maria lagar mat | langos | |
#1 - - Ida:

Jag som ÄLSKAR langos! Detta recept ska sparas! :)

Upp