Powered by Jasper Roberts - Blog

Saffranmacarons med vit- och mörk chokladsmörkräm

 
Jag gjorde ett nytt försök med att baka macarons idag då det gick åt pipsvängen igår. Felet var dåliga batterier i termometern och dåligt väder. Idag sken solen och ett nytt batteri sattes i termometern. Det blev succé! Jag smaksatte mina macarons med saffran och fyllde hälften med mörk chokladsmörkräm och hälften med vit choklad smörkräm. Så otroligt goda dom blev! Och jag som längtar efter julen redan nu blev helt lyrisk bara av doften från dem.
 
Tips! Pensla ett tunnt lager matolja på bakplåtspappret så släpper macaronsen lätt när dom är klara.
 
Du behöver:
 
60 g äggvita i två skålar (30 g i vardera skål)
75 g mandelmjöl
75 g florsocker
18 g socker
0.5 g saffran (1 påse)
eventuell pastafärg
 
75 g socker (till sockerlag)
25 g vatten (till sockerlag)
 
Dagen innan du ska baka mäter du upp äggvitan. Täck med plastfolie och låt stå i rumstemperatur i minst 24 timmar.
 
Nu är det dags för bakning. Börja med att mäta upp alla ingredienser noga. Sikta mandelmjöl och florsocker i en bunke och blanda väl tills du får ett fint "mjöl". Tillsätt saffran och äggvitan från ena skålen. Blanda väl. Vill du färga dina macarons är det nu du gör det.
 
Sätt din blivande sockerlag på spisen på hög värme, gärna i en kastrull med tjock botten. Den ska nu koka tills den når 118 grader.
 
Medan sockerlagen kokar börjar du vispa din maräng. Alltså 18 g socker och resterande 30 g äggvita. Vispa äggvitan till ett vitt skum och tillsätt sedan lite socker i taget under vispning. Vispa tills du fått en blank och slät maräng. Häll sedan på sockerlagen under vispning i en fin stråle (men skynda, sockerlagen blir kall och stel fort!)
 
Vispa sedan din maräng tills den kallnat helt. (ca 5-10 min) Vänd sedan ner mandelmjölsblandningen i marängen. Blanda väl men inte för länge,då blir smeten för lös. Häll upp i spritspåse och spirtsa ut klickar. Jag använde mig av ett snapsglas och ritade ringar på mitt bakplåtspapper för att få dem lika stora. Låt dem sedan vila på plåten i ca 45-60 min. Du ska kunna känna lätt på dem med fingret utan att dom kladdar. Ett skin ska bildas på ytan.
 
Grädda i mitten av ugnen på 150 grader i ca 8-12 min. (kan variera från ugn till ugn, mina tog 14 minuter) Ta ut dem och dra av från plåten och låt kallna innan du pillar lös dem. Spritsa sedan smörkräm på hälften av macaronerna och para ihop dem. Godast är dom efter ett dygn i kylen. Klart!
 
Macarons, Marias Jul | macarons, saffranmacarons | |
#1 - - kiwiberries:

det där låter som något jag skulle gilla! har för övrigt aldrig smakat några alls

Svar: Dom var verkligen supergoda! :) Har du aldrig smakat macarons? Då borde du, du har verkligen missat något :)
Marias bakglädje

#2 - - Maria:

Maria, jag har en fråga som du kanske kan svara på.. Hur gör man en chokladfondant som är hård/knäckig på ytan och mjuk innuti? Maria

Svar: Hej!Ja du.. jag har faktiskt aldrig gjort chokladfondant vad jag kan minnas.. men nu när du säger det måste jag ju testa! :) Tyvärr kan jag ju inte svara på din fråga :/
Marias bakglädje

#3 - - Ellen:

Wow. Det ser jätte gott ut :-D

Svar: Tusen tack! Dom var gudomliga! :)
Marias bakglädje

#4 - - Linnea:

Har försökt baka macarons en gång och misslyckades. De blev ihåliga, reste sig inte och blev alldeles för hårda. Jag tänker testa det här receptet nu och hoppas på att jag lyckas! De ser i alla fall goda ut! :)

Svar: Ja det är lite klurigt med macarons, så mycket som spelar in. Det här receptet är jättebra tycker jag :)
Marias bakglädje

Upp