Powered by Jasper Roberts - Blog

Saftiga Lussekatter

 
Ledsen för den dåliga uppdateringen här, hela familjen låg i magsjuka från förra tisdagen, sedan har det varit helg och annat har gjorts. Men nu så! :)
 
jag har hållt mig i snart två månader från att baka lussekatter. Som jag nämnt förut så är jag helt tokig i julen och älskar lussekatter! Idag föll jag för frestelsen och svängde ihop en deg. Det här är det absolut ultimata receptet på lussekatter, när ni provat detta kommer ni aldrig gå tillbaka till recept med Kesella eller liknande. Det här receptet har min familj använt sen.. Alltid! :) Det blir gudomligt luftiga och saftiga bullar. 
 
Du behöver:
 
300 g smör 
1 liter mjölk (gärna röd mjölk)
100 g jäst
4 dl socker
2 g saffran
ca 3 liter mjöl
 
Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull och tillsätt saffran. Häll sedan på mjölket. Degvätskan ska vara fingervarm (37 grader) när du sedan häller den över jästen och rör om tills jästen lösts upp. Tillsätt sedan socker och lite mjöl i taget. Jag brukar låta degen vara lite, lite kladdig. Det är bättre att tillsätta mer mjöl vid utbakningen än att tillsätta för mycket mjöl. Då får du torra bullar. Låt sedan jäsa under bakduk till dubbel storlek (ca 30-40 min). Baka sedan ut dina lussekatter och låt jäsa i ca 10 min på plåten. Grädda i mitten av ugnen på 225 grader i ca 5-7 min. Klart!
 
Obs! Vill du göra längder sänker du värmen till 200 grader och gräddar i 15-20 min.
 
Marias Jul | lussekatter, lussebullar | |
#1 - - Anna:

Hej!

Åhh vad jag gillar din blogg =) Liten fråga då jag ser att receptet är ganska stort (100g jäst) Hur många lussekatter eller längder burkar du få ut per sats? Har letat efter ett bra recept till just saffrans flätor så jag får nog passa på att testa detta =)

Kram

Svar: Tack så mycket! :) Du kan halvera satsen om du tycker det blir för mycket, men ska du göra längder skulle jag tro att du kan få ut minst fyra längder (beroende på hur stora du gör dem såklart) Det här är det absolut bästa receptet enligt mig :)
Marias bakglädje

#2 - - Moa:

Har precis bakat de godaste och saftigaste lussebullarna i världen. Tack för detta fantastiska recept! Ser framemot att testa på andra mumsigheter från din blogg :)

Svar: Vad roligt att höra! Det är verkligen det bästa receptet tycker jag, och dom håller sig saftiga i flera dagar även om man har dem framme i påse istället för i frysen :)
Marias bakglädje

#3 - - Pia:

Hejsan, lånade ditt recept och länkade hit. Hoppas det inte gjorde nått

Svar: Går bra det :) kan du inte länja till din blogg så jag får se dina lussekattet? :)
Marias bakglädje

Upp