Powered by Jasper Roberts - Blog

Shortbread -Halloween Batcookies

 
Jag hade sparat lite deg fårn då jag gjorde fingerkakorna för jag ville göra dessa fladdermuskakor också. Fick låna en pepparkaksform av min syster och skred i verket här om dagen. Den här degen är riktigt bra att använda sig av då kakorna håller formen när de gräddas :) Jag dekorerade mina fladdermöss med glasyr som jag färgade med svart geléfärg. Jag spritsade först en tun linje runt kakan för att få en jämnt och fin kant. Sedan fyllde jag på med glasyr innanför linjen.
 
Du behöver:
 
175 gram smör rumsvarmt
50 gram florsocker
175 gram vetemjöl
50 gram maizenamjöl (maizenastärkelse)
1/4 tsk salt
 
Vispa smör och florsocker poröst. Tillsätt mjöl, maizena och salt och vispa till en smulig massa. Arbeta sedan ihop till en deg. Låt vila en stund i kylen. Kavla ut degen på mjölat underlag och tryck ut figurer med hjälp av pepparkaksformar. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 15 min eller dem blivit lite gyllene i kanterna. Klart!
 
småkakor/skorpor | Halloween, shortbread, batcookies | |
#1 - - Moa:

Sv; Vad mysigt!! Jag bor i Boden, norrbotten :)

#2 - - Anonym:

Åh vad gott allt ser ut!
Älskar din blogg och alla fina bakverk!!
Sjukt sugen på att testa göra saffranskolorna högre upp i bloggen, är dem svåra? :)

Svar: tack så mycket! :) Kolorna är ruggigt goda och enkla att göra med :)
Marias bakglädje

#3 - - Sofie:

:)

Upp