Powered by Jasper Roberts - Blog

Underbar Saffranskola

 
Jag satte igång och kokade saffranskola nu till morgonen. Jag har använt mycket saffran på sistone då jag älskar smaken men vill försöka undvika att falla för frestelsen och baka lussekatter. Det är lite för tidigt för det än, även om jag tidigare år gjort det så tidigt som i september! Den här kolan är helt otroligt god och smälter i munnen. Du kan smaksätta den med lite vad som helst, utesluter du saffran har du grundreceptet på kolan. Jag gillar att tillsätta 1 msk kakao och ½ tsk kanel. Blir himmelskt gott! :)
 
Den fina glasskålen har jag fått av min syster så hon sorterade bort porslin, himla tur att jag har en syster med bra smak! :)
 
Du behöver:
 
100 g smör
2 dl grädde
3 dl socker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
1 påse saffran
 
Häll alla ingredienser i en kasrull och koka upp. Sänk värmen till medel och låt småkoka till du tydligt ser att kolan börjar tjockna i konsistensen. (ca 30 min) Gör ett kulprov för att se om kolan är klar. (häll lite av kolan i ett glas med kallt vatten, kan du rulla ihop kolan till en kula är den klar) När den är klar, häll upp i en oljad form, gärna en sådan limpform. Då får du tjocka och fina kolabitar. Ställ in i kylen och låt stelna. Skär sedan upp i bitar och slå in i bakplåtspapper. klart!
 
Marias Jul | saffranskola | |
#1 - - Bland bakverk och kastruller:

Tack för kommentaren på min blogg!! Givetvis kikar jag in här!! Vilka goda recept du har. Saffranskola är ju bara så gott!!!

Svar: Ja de var riktigt gott! :)
Marias bakglädje

#2 - - Mikxki:

Låter riktigt gott :)

#3 - - Jasmine Lundvall:

åh gott!

#4 - - Shimmerdimmer:

Åh, saffran! Underbar krydda.

Svar: Eller hur, min favorit!
Marias bakglädje

#5 - - Camilia ...:

Mn guuuuu så gött =)

Svar: Ja de var otroligt gott!
Marias bakglädje

#6 - - Jasmine:

Du bjuder på mycket gott. Jag blir själv sugen på att baka. :)
Kram

Svar: tack snälla! :)
Marias bakglädje

#7 - - Littledessert - Recept & Webbshop:

Alltid lika gott!

#8 - - Simone:

åh de här skulle ja vilja testa.kan man byta ut till saffransarom istället för påsen och i så fall hur mkt kan man ta istället
ser rikitgt gott ut

Svar: jag har aldrig testat saffransarom men vill gärna gör det. De funkar säkert, mågra droppar bör.räcka. Prova dig fram! :)
Marias bakglädje

#9 - - annsoh:

Hejsan! FIn blogg du har! Var helgen bra? Hänt nått speciellt alltid kul och få reda på saker! ;D kram

#10 - - william:

mums:D

#11 - - Camilla :

Åååh va gott det där såg ut! Du inspirerar verkligen en till att baka själv! Fortsätt så:)

#12 - - jenny:

Hej Maria!! vilken underbar kola du har gjort :)! jag skickade ett mail till dig men vet inte ifall det också hamnade i skräppost?! I alla fall så undrar jag o du har fått vaniljen och om det var rätt grejer som kom fram? Jag var en riktig virrpanna dagarna innan semestern och har fått för mig såhär i efterhand att jag skickade pulver och inte stänger. Säg till isåfall så att jag kan åtgärda saken :). Kram!

#13 - - johanna:

hej, "ny" på blogg.se (bloggat på ett annat ställe ett tag) och kan du hjälpa mig med en sak, du ser det i mitt senaste inlägg :)

som tack får du/ni en länk!

gud så gott det såg ut, älskar att baka så får testa detta :)

#14 - - Longevity - en blogg om hälsa:

Tack för titten! Ja vi skall ha Halloweenfest så jag skall ta en kik på dina bakverk, Fin blogg du har!

#15 - - Vonskareng:

Åh vilken fantastisk blogg! Åker rakt in i läslistan min!:)

#16 - - Ebba M's foto:

Gud så gott!

#17 - - Ebba M:

SV: Ja dom är ursöta!
Åh, ska absolut prova själv :-)

#18 - - Linn:

Jättefin blogg! Längtar du till vintern? :)

Svar: Tusen tack! Ja jag längtar, kanske inte till vintern, men julen :) är ett riktigt julfreak! :)
Marias bakglädje

#19 - - johanna:

sv: haha, man jag SKA testa dom, älskar kola!:)
men jag är inte helt säker, men tror jag har ätit dom förut här hemma :)

#20 - - Regina:

Hur länge ska dom stå kallt? :) jag vet inte om jag råkade he för mycket olja i formarna, tror du dom blir förstörd då? Älskar din blogg förresten! :)

Svar: Jag brukar göra dem på kvällen och låta dem stå över natten, men några timmar räcker :) tror inte att det gör något om de blev lite mycket olja, det släpper nog lätt från firmen då! Tusen tack! :)
Marias bakglädje

#21 - - Noorah:

Tack! Det här var nog det bästa kolareceptet jag har provat!

Svar: Kul att höra! :)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

Upp