Powered by Jasper Roberts - Blog

Biskvier med choklad- och päronsmak

 
Igår gjorde jag biskvier. Jag hade funderat på det ett tag och ville göra med nån rolig smak istället för det traditionella chokladbiskvierna. Givetvis gjorde jag även sådana med :) Det tar faktiskt inte svårt att göra, det enda so egentligen tar ltie tid är smörkrämen. Jag gjorde en marängsmörkräm som jag sedan smaksatte. Men vi börjar med bottnarna.
 
Du behöver:
 
Bottnar
 
450 g mandelmassa
1 ½ dl socker
3 äggvitor
 
Vispa upp socker och äggvitorna till en vitt skum. Fördela mandelmassan och häll i. Vipsa sedan tills du har en jämn smet. Häll upp smeten i en spritspåse och spritsa ut på en plåt med bakplåtspapper. Dom växer ganska mycket i ugnen så gör dem inte för stora. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 20 min.
 
Marängsmörkräm
 
5 äggvitor
5 dl florsocker
400 g rumstempererat smör
ev smaksättning 
 
Ställ en kastrull med lite vatten på spisen och sätt en bunke över. Häll äggvitorna och florsockret i bunken och vispa för hand tills marängen nått ca 65 grader. Detta tar ca 8-10 min. Vispa sedan med elvisp tills marängen svalnat helt. (ca 10-15 min). Klicka sedan i smöret lite i taget samtidigt som du vispa på låg- till medelhastighet. När du tillsatt allt smör fortsätter du vispa tills smörkrämen fått konsestensen av tjockt vispa grädde. Jag delade upp min kräm i två skålar och smaksatte hälften med koncentrerad päronsaft och hälften med smält choklad.
 
Bred ut smörkrämen på bottnarnas undersida och ställ i kylen. Smält under tiden choklad att doppa dem i. Sedan tar du fram dem, doppar dem och lägger på ett fat och sedan in i kylen så dem stelnar. Klart!
 
småkakor/skorpor | päronbiskvier,chokladbiskvier | |
#1 - - mias funderingar:

Päron lät ju jättegott som fyllning! Det måste jag prova. Låter friskt. Annars bakade min mamma alltid biskvier med banansmörkräm i, mosad banan i en vanlig smörkräm. Också jättegott, det blir lite fräschare med frukt i.

#2 - - Maria - Ett norrsken i Linköping:

Jag provade att göra de här i förrgår och det funkade toppen. Och då kan jag inte ens baka. :D (mina blev så mycket snyggare än de som folket gjorde i "hela sverige bakar", just saying.;)...)
Toppenrecept! :D

Svar: vad roligt att du fick till dem! Tyvärr missade jag "Hela Sverige bakar" igår. Ska spana in reprisen :)
Marias bakglädje

Upp