Powered by Jasper Roberts - Blog

Helstekt kyckling i ugn

Igår gjorde jag en riktigt god middag. Min syster hade bjudit mig för säkert ett år sen på helstekt kyckling i ugnen och jag var så imponerad av hur saftig och god den var! Har länge tänkt göra det själv, igår blev det äntligen av!
Det sköter sig själv i ugnen och är inte alls så mycket förberedelser. Genom att lägga örter, smör och vitlök under skinnet så tar kycklingen mer smak, istället för att all smak sätter sig i själva skinnet.
 
Du behöver:
 
1 hel kyckling
1 lök
3 morötter
4 vitlöksklyftor
basilika
smör
1 dl vitt vin
kryddor
 
1. Gör plats under skinnet på kycklingens filéer. Försiktig så inte skinner går sönder.
2. lägg sedan några basilikablad, smör och vitlök under skinnet.
3. Hacka sedan upp lök, morötter och vitlök i mindre bitar. Krydda inuti och fyll sedan med grönsakerna. Det som inte får plats i kycklingen lägger du i formen där du även häller i vitt vin. Krydda kycklingens utsida. Jag använde grillgrydda, salt, peppar och soja.
 
Ställ in i ugnen på 250 grader, och dra genast ner värmen till 175 grader. Varför jag började på 250 var för att den skulle få en liten skjuss och få igång tilllagningen lite fortare. Låt stå i ugnen i ca 60 min. Stäng av ugnen och låt sedan stå på eftervärme. När du ska kolla om den är klar så kolla vid lårens insida intill benet. Är det inte rosa så är det klart. Servera med klyftpotatis. Klart!
 
Maria lagar mat, Steg för steg | helstekt kyckling | |
#1 - - Ellen. EN HELT NY, UNDERBAR SKÖNHETS- OCH MYCKET ANNAT BLOGG.:

Mumsigt :-D

Upp