Powered by Jasper Roberts - Blog

Praliner med chokladtryffel och flingsalt



Igår gjorde jag klart det här helt fantastiskt goda pralinerna med smak av choklad och flingsalt. Saltet jag tillsatt är inte meningen att göra hela chokladmassan salt, utan det ska vara små, små bitar som förhöjer chokladens smak. När man får den där lilla biten av flingsalt i munnen njuter man (eller jag i alla fall) verkligen! Salt och choklad funkar otroligt bra ihop! Jag tänkte dela med mig av mitt grundrecept på tryffel. Det är det absolut enklaste tryffelreceptet du kan komma över!
 
Du behöver:
 
Tryffel
 
1 dl grädde
250 g mörk choklad
eventuell smaksättning (tex kaffe, pepparmynta, Apelsinskal osv.)
 
Koka upp grädde och finhacka chokladen. När grädden kokat upp tar du av den från värmen och häller i chokladen. Rör tills all choklad smält. Nu smaksätter du din tryffel om du vill det. Vill du göra denna med flingsalt, så ta drygt 3-4 nypor med flingsalt och smular ner och rör om. Häll upp i en skål eller som jag gjort, i en fyrkantig gjutform utan botten som du lägger på en skärbräda eller liknade som är inlindad i plastfolie. Då kan du sedan skära fyrkanter av tryffeln. Låt stelna i kylen i någon timme.
 
Garnering
 
150 g mörk choklad
flingsalt
 
Smält chokladen över ett vattenbad. Doppa din tryffel i chokladen och lägg sedan på galler. Strö på lite flingsalt uppepå, innan chokladen hinner stelna. Låt stå i kylen tills chokladtäcket stelnat helt. Klart!
 
 
Praliner & Godis | |
#1 - - Emma. P:

Woow! Vad proffsiga de ser ut!!

Svar: tusen tack! :)
Marias bakglädje

#2 - - amanda:

Åh gud så gott!

#3 - - Vicki- Vickibakes :

SV: Tack :) Har lurat på dina praliner med, är ju så sjukt gott med salt + choklad.

#4 - - Maria:

Har följt din blogg ett tag nu och är så imponerad av dina bakverk.Vilken bakglädje du förmedlar :) Tack // Maria

Svar: Tusen tack! Vad roligt om man kan inspirera och sprida recept osv till andra baktokiga! :)
Marias bakglädje

#5 - - Ina:

Dessa ser jättegoda ut! men ungefär hur lång hållbarhet är det på tryfflar? :)

Svar: tack! Dom är såå goda, och jag älskar verkligen saffran :) Omdu har dem i en tät ask så håller dom sig en vecka, alla gånger :) Du kan även göra ett gäng och ha dem i frysen, så är det bara att ta fram när du blir sugen, dom tinar på ett kick! :) Ha en bra dag! :)
Marias bakglädje

Upp