Powered by Jasper Roberts - Blog

Hallonsorbet med Vanilj - Raspberry Sorbet with Vanilla

 
Alltså.. *pratar med munnen full* Allvarligt. Jag skojar inte, över driver inte ens, när jag säger att denna Sorbeten är den absolut godaste jag någonsin stoppat i min mun!  Herregud och jävlar. Ibland lyckas jag verkligen med stordåd ;)
 
Receptet är lätt som en plätt och även den som har tummen mitt i handen klarar av att göra denna! Det lovar jag ;) Den här sorbeten skulle passa perfekt att avsluta en riktig brakmiddag med. Det är gott med något lätt och svalkande när man stoppat i sig så det nästan kommer mat ur öronen :) Eller, till en varm sommardag ute i solen, perfekt! :)
 
Du behöver:
 
ca 5 dl hallon
½ tsk vaniljpulver
1 ½ dl vatten
1 ½ dl socker
1 äggvita (kan uteslutas)
1 msk citronsaft 
 
Börja med att koka sockerlagen. Alltså socker och vatten i en kastrull, koka några minuter och låt sedan svalna. Vispa äggvitan i en bunke tills den är fast och du kan vända bunken upp-och-ner. Mixa dina hallon till en slät puré.
 
När sockerlagen svalnat rör du ner den i din hallonpuré. Tillsätt sedan äggvitan, citronsaft och vaniljpulvret. Har du en glassmaskin kan du köra den i maskinen i ca 30 min tills den fått rätt konsistens. Annars kan du ställa den i frysen i en form, rör om med en gaffel lite då och då. Klart!
 
Glass & Sorbet | Hallonsorbet med vanilj, hallonsorbet | |
#1 - - Bland bakverk och kastruller:

Vad gott det är med hallonsorbet, det är gott att ha vanlig vaniljglass till hallonsobet!!

Svar: ja de är vansinnigt gott!
Marias bakglädje

#2 - - Sandras Matkrypin:

Låter supergott och fräscht!

Svar: tack! Den var sååå god! :)
Marias bakglädje

#3 - - Marie:

Wooow! Detta låter helt underbart...ska jag definitivt prova. Jag hittade dig idag och kan kanppt sluta läsa! Du har en superfin blogg! Ha det så gott! Mvh Marie

Svar: Åh vad glad jag blir! Tack snälla! :)
Marias bakglädje

Upp