Powered by Jasper Roberts - Blog

Ljuvligt God Morotskaka

 
Min svärmor har bett mig baka något gott fikabröd nu till påskhelgen, givetvis gör jag det mer än gärna! Morotskaka känns lite som en bortglömd klassiker, hur nu det gick till -det är ju galet gott! :) Det här receptet kommer från Leila Lindholm. Jag dekorerade min kaka med små morötter i sugarpaste, för att den skulle bli lite roligare att titta på. :)
 
Morotskaka
 
Du behöver:
 
3 ägg
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen kardemumma
1 ½ tsk malen kanel
3 tsk bakpulver
3 dl mjöl
1 nypa salt
1 ½ dl matolja
ca 3-4 normalstora rivna morötter
 
Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda de torra ingredienserna i en bunke, vänd sedan ner i ägg blandningen. Tillsätt sist oljan och de rivna morötterna. Häll upp i en bröad form med löstagbar kant. Grädda i mitten av ugnen i ca 55 min. ta ut och låt svalna.
 
Cream Cheese Frosting
 
Du behöver:
 
50 g rumstempererat smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
200 g (en förpackning) philadelphiaost
eventuellt skalet från en lime/citron
 
vipsa smör och florsocker smidigt. Vipsa sedan ner philadelphiaosten, vaniljsocker och limeskal. Bred ut över kakan. Klart!
 
matbröd & fikabröd | Morotskaka,carrotcake | |
#1 - - Suzanne:

Jag gjorde också enligt Leilas recept för ett tag sedan, fast som cup cakes. Blev för himla bra! Faktiskt första gången jag bakat med olja som matfett. Vilka fina små morötter du skapat också=)

#2 - - isabelle zejlon:

Den här måste jag prova någon gång, gulligt med morötterna på toppen. Jättefin blogg! :)

Svar: tusen tack! Morotskaka går hem hos de flesta :) Tack!
Marias bakglädje

Upp