Powered by Jasper Roberts - Blog

Surdegsbaguetter

Något jag länge velat testa att göra, är surdegsbröd från grunden. Alltså från att sätta en surdeg till det färdiga brödet. Jag har inte vågat tidigare då jag trott att det är superinvecklat och svårt. bara att få till själva surdegsgrunden har känns som en hel vetenskap i sig.
 
Till slut tog jag mod till mig; "vad är det värsta som kan hända? -Att det skiter sig, helt enkelt!" En surdegsgrund är inte ett dugg svårt att få till heller. Den sköter sig mest själv, det enda du behöver göra är att mata och röra om lite då och då. Det bästa är att du kan göra surdegen på vilket mjöl du vill. Men en vetesur kan användas i vilket bröd som helst, därför valde jag just vetemjöl.
 
SÄTT SURDEG
 
Du behöver:
 
100 g mjöl (jag använde vetemjöl)
120 g vatten
20 g honung
 
Förvara i rumstemperatur 22-26 grader i 4 dagar. Rör om morgon och kväll.
 
Dag 1. Värm vattnet till ca 40 grader. Blanda vatten, mjöl och honung i en bunke. Massan ska vara trögflytande. Häll sedan över i en glasburk och lägg locket löst uppepå.
 
Dag 2 kväll. Dags för matning! Rör ihop 20 g mjöl och 20 g ljummet vatten. Rör ner i din surdegsgrund
 
Dag 4. Är din surdegsgrund bubblig och dallrig i konsistensen och luktar syrligt? Då är den klar att använda. Är den inte klar? häll ut ca hälften av surdegsgrunden och börja om ifrån dag 2 kväll. Använder du inte allt vid bakningen kan du förvara den i kylen och mata den en gång i veckan, eller frysa in den.
 
SURDEGSBRÖD
 
Du behöver:
 
250 vetesurdeg
5 ½ dl kallt vatten
10 g jäst
ca 13-14 dl vetemjöl
2 ½ tsk havssalt
Olivolja att smörja en bunke med
 
Smula jästen i en bunke och häll på vattnet. Rör tills jästen lösts upp. Tillsätt vetesuren och lite mjöl i taget. Arbeta degen (gärna i en köksassistent) i ca 10 min. Tillsätt saltet och arbeta degen på hög hastighet i ytterligare 5 min
 
Smörj en stor bunke med olivolja som du sedan lägger degen i. Täck med plastfolie och låt jäsa i rumstemperatur i 60 min
 
Ta upp degen, vik den som ett kuvert, lägg tillbaka i bunken med skarven nedåt. Låt jäsa i ytterligare 60 min.
Skälp upp degen på mjölat bakbord, dela degen i fyra delar och forma till baguetter, snurra degen. Låt jäsa i ca 10 min på plåten.
 
Ställ ugnen på 275 grader, och dra ner värmen till 225 grader då du ställer in bröden. Grädda i ca 25-30 min. Klart!
 
matbröd & fikabröd | surdegsbaguetter,vetesurdeg | |
Upp