Powered by Jasper Roberts - Blog

Svartvinbärs-Macarons - Black Currant Macarons

  
 
Hurra!
Mitt svartvinbärspulver kom med posten igår, och jag kunde givetvis inte vänta med att inviga det! Dessa macarons blev både vackra för ögat och smakade rent gudomligt! Jag tillsatte ingen pastafärg till mina macarons, då jag tyckte av dom fick en fin ljuslila färg av bärpulvret.
 
Jag måste dock erkänna att jag var måttligt nervös inför att tillsätta bärpulvret. Macarons är känsliga små konstverk, risken för att det skulle bli pannkaka av alltihop kändes stor. Men, dom blev helt perfekta
 
Dessa små sötingar är alltså av svartvinbärssmak rakt igenom! Jag hittade svarta vinbär i frysen som jag plockat sommaren som var. Tur att man har sina bortglömda gömmor ;)
 
Macarons
 
Du behöver: 
 
60 g äggvita i två skålar (30 g i vardera skål)
75 g mandelmjöl
75 g florsocker
18 g socker
3 g svartvinbärspulver
eventuell pastafärg
 
75 g socker (till sockerlag)
25 g vatten (till sockerlag)
 
Dagen innan du ska baka mäter du upp äggvitan. Täck med plastfolie och låt stå i rumstemperatur i minst 24 timmar.
 
Nu är det dags för bakning. Börja med att mäta upp alla ingredienser noga. Sikta mandelmjöl och florsocker i en bunke och blanda väl tills du får ett fint "mjöl". Tillsätt bärpulvret och äggvitan från ena skålen. Blanda väl. Vill du färga dina macarons är det nu du gör det.
 
Sätt din blivande sockerlag på spisen på hög värme, gärna i en kastrull med tjock botten. Den ska nu koka tills den når 118 grader.
 
Medan sockerlagen kokar börjar du vispa din maräng. Alltså 18 g socker och resterande 30 g äggvita. Vispa äggvitan till ett vitt skum och tillsätt sedan lite socker i taget under vispning. Vispa tills du fått en blank och slät maräng. Häll sedan på sockerlagen under vispning i en fin stråle (men skynda, sockerlagen blir kall och stel fort!)
 
Vispa sedan din maräng tills den kallnat helt. (ca 5-10 min) Vänd sedan ner mandelmjölsblandningen i marängen. Blanda väl men inte för länge,då blir smeten för lös. Häll upp i spritspåse och spirtsa ut klickar. Jag använde mig av ett snapsglas och ritade ringar på mitt bakplåtspapper för att få dem lika stora. Låt dem sedan vila på plåten i ca45-60 min. Du ska kunna känna lätt på dem med fingret utan att dom kladdar. Ett skin ska bildas på ytan.
 
Grädda i mitten av ugnen på 150 grader i ca 8-12 min(kan variera från ugn till ugn, mina tog 14-15 minuter) Ta ut dem och dra av från plåten och låt kallna innan du pillar lös dem från bakplåtspappret.
 
Smörkräm med svarta vinbär
 
Du behöver:
 
75 g smör
1 dl florsocker
ca 2 dl svarta vinbär
1 msk socker
 
Börja med att koka bären med sockret till dem kokat sönder (ca 5 min). Sila bären så du får en slät puré. Ställ i kylen och låt den svalna.
 
Vispa smör och florsocker smidigt, gärna i minst 10 min, tills du ser att smörkrämen börjar bli vit i färgen. Rör ner svartvinbärspurén. Häll i en spritspåse och spritsa ut över hälften av dina macarons. Klart!
 
Macarons | svartvinbär, svarta vinbär macarons, frystorkat svartvinbärspulver | |
#1 - - Jenny:

Vart kommer pulvret ifrån? :)

Svar: Www.strosselannat.se
Marias bakglädje

#2 - - Annika:

Mumsigt :>

#3 - - Astrid - CupcakesHBG:

Så snygga! Verkligen fint att också använda pulvret som dekoration!

#4 - - elvira:

åh tuffa!

#5 - - Lisbeth:

Fin blogg du har!! Det där ser riktigt gott ut!! :)

Svar: Tack så mycket! :)
Marias bakglädje

#6 - - Bland bakverk och kastruller:

Vilka fina macarons, ser jättegoda ut!! Och vilka fina bilder1!

Svar: Tusen tack! :)
Marias bakglädje

#7 - - tove:

de lät väldigt gott!

Upp