Powered by Jasper Roberts - Blog

Turkos Lakrits- och Lime Tårta

 
Tårtor är roligt att göra. Så roligt att jag bestämde mig för att göra en våningstårta bara för att! Dessutom känner jag att jag vill öva på våningstårtor, eftersom att jag har bröllopstårtor att göra framöver
 
Denna tårta är fylld med en supergod limemousse, och den absolut godaste lakritscreme som någonsin vispats ihop i denna värld, och jag överdriver inte ens! :) Tårtan är spacklad med marängsmörkräm och täckt med MMF. Jag kommer inte ge MMF ett försök till faktiskt. Jag tycker den är besvärlig att få slät och fin så nä, det finns bättre alternativ. 
 
LAKRITSCREME
 
Du behöver:
 
1 lakritsstång (finns på apoteket)
3 dl grädde
3-4 msk socker
3 nypor flingsalt
 
Hacka lakritsstången i bitar och lägg i en kastrull tillsammans med grädden. Värm grädden på medelvärme till lakritsstången smält helt. Rör ner socker och salt. Häll upp en skål och täck med plastfolie. Ställ i kylen över natten. Vispa upp och fyll din tårta. Klart!
 
LIMEMOUSSE
 
Du behöver:
 
3 dl grädde
2 gelatinblad
2 tsk vaniljsocker
saften från 1 lime
skalet från 2 lime
3/4 dl socker (vill du ha den sötare är det bara att tillsätta mer socker)
 
Häll grädden i en bunke. Ta 1 dl av grädden och värm i en kastrull tillsammans med socker och limesaft och limeskal. Det får inte koka! Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Vispa upp resterande grädde i en bunke tillsammans med vaniljsocker. När gelatinbladen blivit mjuka lägger du dem i kastrullen med grädden och rör om tills dom lösts upp. Låt sedan grädden svalna och häll över till bunken och rör om väl. Plasta sedan in och ställ i kylen. Låt stå i minst 2 timmar. Klart!
 
 
Tårtor & Rulltårtor | lakritscreme, limemousse, lakritsmousse | |
#1 - - Kristin @ The Chocolate Box:

Åh så vacker! Jag som älskar turkost, och det är ju så fint ihop med guld dessutom! :)

Svar: Tusen tack! :) ja de färgerna matchar så snyggt :)
Marias bakglädje

#2 - - Suzanne:

Jag formligen andas turkos! Det finns ingen finare färg <3 Så jag älskar din tårta=)

Svar: Tack! :) jag älskar turkost jag med :)
Marias bakglädje

#3 - - Emelie - Emelies Bakverk:

OJ, vilken vacker tårta :D Jättefina blommor :)

#4 - - tove:

Gud va fint! hur gör du blommorna :)

#5 - - Elizabeth:

FIN

Upp