Powered by Jasper Roberts - Blog

Vaniljmacarons med Vit Chokladsmörkräm

 
Mm-m-mmm.. Det har var nog bland de godaste macaronsen jag gjort. Kanske låter smakerna lite simpla, men det behöver inte alltid vara så himla avancerat, tycker jag. Jag färgade mina macarons med vit pulverfärg, för att få dem lite ljusare, det är givetvis inte alls nödvändigt!
 
Jag använder ingen matta att spritsa mina macarons på. Jag tycker det känns onödigt att lägga massa pengar på en sådan, när det funkar exakt lika bra att spritsa dem på ett oljat bakplåtspapper. Så, då kan man lägga dem pengarna på något annat roligt istället :)
 
Macarons
 
Du behöver: 
 
60 g äggvita i två skålar (30 g i vardera skål)
75 g mandelmjöl
75 g florsocker
18 g socker
½ tsk vaniljpulver
eventuell pastafärg
 
75 g socker (till sockerlag)
25 g vatten (till sockerlag)
 
Dagen innan du ska baka mäter du upp äggvitan. Täck med plastfolie och låt stå i rumstemperatur i minst 24 timmar.
 
Nu är det dags för bakning. Börja med att mäta upp alla ingredienser noga. Sikta mandelmjöl och florsocker i en bunke och blanda väl tills du får ett fint "mjöl". Tillsätt vanilj och äggvitan från ena skålen. Blanda väl. Vill du färga dina macarons är det nu du gör det.
 
Sätt din blivande sockerlag på spisen på hög värme, gärna i en kastrull med tjock botten. Den ska nu koka tills den når 118 grader.
 
Medan sockerlagen kokar börjar du vispa din maräng. Alltså 18 g socker och resterande 30 g äggvita. Vispa äggvitan till ett vitt skum och tillsätt sedan lite socker i taget under vispning. Vispa tills du fått en blank och slät maräng. Häll sedan på sockerlagen under vispning i en fin stråle (men skynda, sockerlagen blir kall och stel fort!)
 
Vispa sedan din maräng tills den kallnat helt. (ca 5-10 min) Vänd sedan ner mandelmjölsblandningen i marängen. Blanda väl men inte för länge,då blir smeten för lös. Häll upp i spritspåse och spirtsa ut klickar. Jag använde mig av ett snapsglas och ritade ringar på mitt bakplåtspapper för att få dem lika stora. Låt dem sedan vila på plåten i ca45-60 min. Du ska kunna känna lätt på dem med fingret utan att dom kladdar. Ett skin ska bildas på ytan.
 
Grädda i mitten av ugnen på 150 grader i ca 8-12 min(kan variera från ugn till ugn, mina tog 14 minuter) Ta ut dem och dra av från plåten och låt kallna innan du pillar lös dem från bakplåtspappret.
 
Vit Chokladsmörkräm
 
Du behöver:
 
75 g rumstempererat smör
2 dl florsocker
50 g vit choklad
 
Smält chokladen över ett vattenbad. Vispa florsocker och florsocker smidigt, gärna i ca 10 min. Låt chokladen svalna lite innan du tillsätter den till smörkrämen. Vispa ner chokladen och spritsa sedan ut över hälften av dina macarons och para ihop dem med en partner. Klart!
 
Macarons | vaniljmacarons, macarons, vit chokladsmörkräm | |
#1 - - Bland bakverk och kastruller:

Så fina dina macarons blev. Och vad gott med vit chokladsmörkräm i.

Svar: Tack så mycket! Vanilj och vit choklad var en riktig hit! :)
Marias bakglädje

#2 - - Ellen:

Saffran? Kopierat receptet från någon eller?

Svar: Japp, från mitt eget som jag la upp i oktober. ;)
Marias bakglädje

#3 - - Suzanne:

Så himla fint är det med vitt på vitt. Vackra! Har du testat en sådan där speciell "matta" för macaroner? Har aldrig bakat dem, och undrar ifall det behövs, dina blev ju så fina ändå!

Svar: Tack så mycket! :) som jag skriver i inlägget så har jag ingen matta och har inte hört mkt bra om dem heller. Så nä, du behöver ingen :) jag brukar rita cirklar först på pappret, sedan pensla med lite matolja. :)
Marias bakglädje

#4 - - Lovisa:

SÅÅ FINA! OCH ANTAGLIGEN LIKA GODA

Svar: tack! :) Dom är supergoda, testa! :)
Marias bakglädje

#5 - - Sandra Stjerneus Olsson:

Åh gud, har alltid velat smakat macarons!
ser såååååå gott och lyxigt ut!

Svar: Det känns lite lyxigt också, så jädra goda! :)
Marias bakglädje

#6 - - Rebecca Löwengrip:

GUD VA GUDOMLIGA! Dem ser verkligen heeeelt underbara ut! Detta måste testas!

Svar: tack så mycket! Dom var fantastiska!
Marias bakglädje

#7 - - Liie:

Ser riktigt smaskiga ut!

Svar: tusen tack! :)
Marias bakglädje

#8 - - Julia:

Åh, vad goda dom ser ut! Har bara käkat macarons en gång och det var hur gott som helst! Kanske skulle man våga sig på att baka egna? :)

Svar: ja jag älskar macarons, det bakas rätt flitigt här hemma :) Det är lite klurigt, men läs igenom receptet noga innan du börjar och mät upp alla ingredienser innan du kör igång så går det nog fint :)
Marias bakglädje

#9 - - ♥ Lisa ♥:

Åh, detta måste jag testa att baka med lillflickan. Vit choklad smakar egentligen inte choklad, bara sött, men i kombination med vanilj så låter det underbart läckert! Ibland är det enklaste, det godaste!

Svar: Det är lite klurigt att baka, men läs igenom receptet noga innan du börjar och mät upp alla ingredienser innan du kör igång så går det nog fint :) Hoppas det går bra! :)
Marias bakglädje

#10 - - ♥ Lisa ♥:

Tack för tipset, ska följa receptet noggrant! Har en bakgrund som konditor, men det var ett antal år sedan. Bakar inte så mkt längre, det blir mest matlagning numera som lockar. Men jag blev så sugen när jag såg ditt inlägg. Perfekt pyssel i detta väder. Flickorna älskar ju kakor dessutom ;))

Svar: aha så roligt! Ja men tänk på att äggvitorna ska stå i rumstemp, minst över natten iaf :)
Marias bakglädje

#11 - - Emelie:

Ser jätte goda ut :)

#12 - - Louise:

Hur många blir det?

Svar: Ca 30 st :)
Marias bakglädje

#13 - - Anonym:

Misslyckades totalt med detta receptet. Bara att kasta dom nu :)

Svar: Kan inte gå alla gånger men receptet är de inget fel på.
Marias bakglädje

#14 - - Rebecka :

Hej! En snabb fråga, för att få dom så vita har du använt någon färg eller blir dom sådana om man följer receptet?

Svar: Dom blir så, vill man få dom ännu vitare så finns det vit pastafärg :)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

Upp