Powered by Jasper Roberts - Blog

Ljuvig Lakritskola

 
Receptet på denna lakritskola kommer från apoteket. Där säljer de lakritsstång som gör denna kola riktigt god med en härlig lakritssmak. Jag älskar lakrits, så jag pudrade även lite lakritspulver över min kola. Jag skippade glykosen i kolan, den behövs inte! Sedan halverade jag deras recept, så mängden skulle bli alldeles lagom att hälla upp i en limpform för att stelna. 
 
Är du en av dem som undrar varför kolan blir så tunn och tråkig istället för tjocka, härliga bitar? Då gissar jag att du häller upp din kola på en ugnsplåt. Då rinner kolan ut, och därav de tunna bitarna.
 
LAKRITSKOLA
 
2 ½ dl grädde
2 ½ dl socker
2 ½ msk ljus sirap
½ lakritsstång
 
Mortla din lakritsstång till småb bitar. Lägg alla ingredienser i en kastrull med tjock botten och låt koka upp. Småkoka sedan på medelvärme i ca 30 min. (tiden varierar beroende på storleken på kastrullen, en vid kastrull går det fortare i.) Gör kulprovet - Droppa lite av kolan i ett glas med kallt vatten. Kan du fiska upp den och rulla den till en kula mellan fingrarna så är kolan klar. 
 
Häll upp i en limpform som du klätt in i bakplåtspapper. Låt stelna i rumstemperatur. Skär upp i kuber och slå in i tex bakplåtspapper eller varför inte cellofan?
 
Marias Jul, Praliner & Godis | lakritskola | |
#1 - - Helena:

så gott med lakritskola! De såg riktigt fina ut:) Förra julen gjorde jag lakritsknäck och det var också väldigt gott!

#2 - - fotografvesna.se:

låter supergott

#3 - - Karin:

Hjälp vad mycket läckra saker du har här och vilka underbara foton du tar!

#4 - - Suzanne BakeBelieve:

Härliga bilder! Lakrits är jag inte så förtjust i, men kola är bra grejer. Helst med choklad:)

Svar: Åh jag som älskar lakrits! Min sambo är inte så förtjust i lakrits hellet men dessa fick godkänt :)
Marias bakglädje

#5 - - Joyeta:

Gud så gott!

#6 - - Milliz:

Åh vad härigt...vad glad jag blir nu. Har suttit jag vet inte hur länge och letat efter recept på olika kolor. Jag nappar detta recept av dig....

#7 - - Ester ❤ ett kreativt liv:

Jättefina foton! Och lakrits är ju bara sååå gott!

Svar: Tack så mycket! :) ja jac är en riktig lakritsälskare! :)
Marias bakglädje

#8 - - Malin:

Åhh lakritskola tänkte jag göra imorgon :)
Underbara foton som alltid!

Svar: Tusen tack! Denna försvann snabbt ;)
Marias bakglädje

#9 - - Madde:

Åh hade passat perfekt för vår familj till jul! Tyvärr har vi redan haft vårt julbak :/ Men får komma ihåg det till nästa år, eller ställa mig och baka i helgen och kanske ge bort det till en lakritsälskande syster =D

Upp