Powered by Jasper Roberts - Blog

Krämig Kyckling- och Majssoppa med Curry

Det här är faktiskt en av mina favoriträtter. Absolut min favoritsoppa! Den är krämig och god med lite bakomliggande hetta från curryn och tabascon :) En klick creme fraiche (eller ännu bättre - smetana!) till passar som handen i handsken.  Det är lätt att göra och jag lovar att det allra flesta gillar detta. Jag som inte ens är speciellt förtjust i curry älskar denna rätt! :)
 
Du behöver:
 
2 msk smör
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 tsk curry
2 medelstora potatisar
1 burk (ca 300 g) majs
2 kycklingfiléer (jag brukar använda en urbenad grillad kyckling)
2 ½ dl grädde
1 tomat
tabasco, efter smak
vatten
kycklingbuljon, efter smak
 
Finhacka löken och fräs den i smöret tillsammans med curryn och pressad vitlök. Tillsätt den fint tärnade potatisen, majs, kyckling och tomat. Häll sedan på vatten så det täcker och en skvätt buljong. Låt koka tills potatisen är genomkokt. Häll på grädden och låt koka upp. Smaka av med salt, peppar och tabasco. Servera tillsammans med rostat bröd och en klick creme fraiche. Klart!
 
Maria lagar mat | kycklingsoppa med majs och curry | |
#1 - - Hanna Karlsson:

Det låter riktigt gott!

#2 - - Fani:

det där lät och såg verkligen grymt gott ut alltså!

Svar: Den är riktigt god! :)
Marias bakglädje

Upp