Powered by Jasper Roberts - Blog

Luftiga Ostfrallor

Det är ju bara att konstatera, det är betydligt mycket billigare och framför allt godare att baka eget bröd! Trots en förkylning som heter duga, så klättrar jag lite på väggarna av att bara vara hemma, så jag ställde mig och bakade i morse medan Colin snällt gick runt och pratade och drog fram kastruller ut skåpen. Jag fick till 20 bullar på denna sats.
 
Du behöver:
 
1 paket jäst
5 dl vatten
1 rågad tsk salt
1 ½ msk ljus sirap
ca 10 dl mjöl
ca 1 dl riven ost
 
Värm vattnet till 37 grader, smula jästen i en bunke och lös upp den med vattnet. Tillsätt salt och sirap och sedan lite mjöl i taget tills du har en smidig deg som släpper från kanterna. Låt jäsa under bakduk i 30 min.
 
Baka ut bullar på lägg på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa i ytterligare 30 min under bakduk. Pensla sedan med ägg (går lika bra med vatten) och stö över osten. Grädda i mitten av ugnen på 225 grader i ca 10-15 min tills brödet fått fin färg. Klart!
 
matbröd & fikabröd | ostfrallor | |
#1 - - johanna:

dessa måste jag pröva att baka!

Svar: Dom var supergoda! :)
Marias bakglädje

#2 - - frubalken.blogg.se:

Jag gjorde också sådana för inte så länge sedan! De är helt underbara!

#3 - - Malin:

Vilken jäst använder du?:) För sötadegar el den andra? :)

Svar: den blå förpackningen, alltså inte den till söta degar :)
Marias bakglädje

Upp