Powered by Jasper Roberts - Blog

Världens godaste Semlor!

 
Idag är det fet-tisdag, det kan väl inte ha gått många obemärkt förbi :) Igår kom min fästman hem med en fin och färggrann bukett tulpaner, en fin färgklick i vardagen! Jag gjorde semmelbullar redan i januari så jag tjuvstartade en aning. För er som vill göra egna semlor att bjuda på, kan jag verkligen rekommendera dessa. Dom är saftiga och luftiga och bara helt fantastiska! :)
 
300 g smör 
1 liter mjölk (gärna röd mjölk)
100 g jäst
4 dl socker
1-2 tsk malen kardemumma
ca 3 liter mjöl
 
Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull och tillsätt kardemumman. Häll sedan på mjölket. Degvätskan ska vara fingervarm (37 grader) när du sedan häller den över jästen och rör om tills jästen lösts upp. Tillsätt sedan socker och lite mjöl i taget. Jag brukar låta degen vara lite, lite kladdig. Det är bättre att tillsätta mer mjöl vid utbakningen än att tillsätta för mycket mjöl. Då får du torra bullar. Låt sedan jäsa under bakduk till dubbel storlek (ca 30-40 min). Baka sedan ut dina bullar och låt jäsa i ca 10 min på plåten. Grädda i mitten av ugnen på 225 grader i ca 8-10 minKlart!
 
 
matbröd & fikabröd | semlor | |
Upp