Powered by Jasper Roberts - Blog

Frisk Limetryffel

 
Här om veckan fick jag en ny pralinform och chokladfärg i brevlådan. Ivrig att inviga dessa gjorde jag praliner fyllda med limetryffel. Dom är helt vansinnigt goda och så där friska och härliga! Dessutom är det superenkelt att göra denna tryffeln, så jag tänkte dela med mig av receptet :)
 
Du behöver:
 
300 g vit choklad
knappt 1 dl grädde
saften och skalet från ½ lime
 
Finhacka chokladen. Koka upp grädden och tillsätt sedan chokladen. Rör om tills chokladen smält. Tillsätt sedan limeskalet och limesaften. Rör om. Häll upp i en skål och ställ i kylen för att stelna. Rulla bollar och doppa i choklad eller rulla i tex kokos. 
 
Obs! vill du fylla dina praliner med denna tryffel så gör du det innan den hinner stelna. Bara skeda upp i skalen till pralinerna, ställ i kylen och låt stelna, och sedan häller du över choklad, som blir en botten på din pralin.
 
Praliner & Godis | lime, tryffel, praliner, limetryffel, limepralin | |
#1 - - c:

Åh vad fina dom blev, och snygg effekt med de gröna på dem!

Svar: Tack så mycket! De blev genast roligare att göra praliner med chokladfärgen :)
Marias bakglädje

#2 - - olga:

hej!! Provade göra både dem och med mörk choklad och apelsin och gjorde allt precis som du skrev men de stelnar inte så mkt så att jag skulle kunna rulla de i bollar... ??
jag la den med vita chokladen i hjärtform av silikon o kan inte ens få ut dem?!
Vad gick snett eller ska de vara så mjuka?

Svar: Hej!Limetryffeln är gjord lite lösare för att jag hade dem som fyllning i praliner, gjorda i pralinformar. Alltså penslade jag formarna med vit choklad först. Du måste nog tillsätta mer choklad till dem om du inte ska göra på det viset.


Apelsintryffeln borde absolut funka att rulla, jag lyckades med det iaf. Nu var det länge sedan jag gjorde dem dock. Men om du ställer tryffeln i kylen så ska den ju stelna helt innan du rullar kulor av dem :) Hoppas du får till dem! Mvh Maria
Marias bakglädje

#3 - - olga:

Hej!
Tack för snabbt svar.. kan man då ta den vita chokladen fyllningen värma upp och lägga i mer choklad utan att det blir dåligt eller är det bättre o göra ny omgång?

mvh olga

Svar: Hm.. Det har jag faktiskt aldrig provat men det kan väl vara värt ett försök istället för att slänga bort det? Testa, berätta gärna hur det gick! :)
Marias bakglädje

#4 - - Linda:

Hej de ser super goda ut, hur har du gjort för att få de gröna mönstret på pralinen??
Tacksam för svar

Svar: hej! jag har använt chokladfärg :)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#5 - - Jenny:

Hej! Vart har du köpt färgen? Har försökt hitta så ljus grön, men hittar bara mörkare grön :-) Med vänlig hälsning, Jenny

Svar: Det minns jag tyvärr inte.
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

Upp