Powered by Jasper Roberts - Blog

Macarons med Kardemumma och Vit choklad

 
Jag kände att det var dags att baka macarons igen. Senast jag gjorde det så blev dom verkligen perfekta! Då gjorde jag själva macaronerna med smak av saffran och en smörkräm på vit choklad. Det var en gudomlig kombination. Även denna kombination var riktigt god! Så gjorde jag dem ljusblå och ljusgröna, lite vår/vinterfärger. För nu längtar jag väldigt mycket efter våren.. Längtar tills det blir ljusare ute, det underlättar när man ska fotografera dessutom. Nåja, här är receptet som jag använder mig av då jag bakar macarons.
 
Tips! Pensla ett tunnt lager matolja på bakplåtspappret så släpper macaronsen lätt när dom är klara.
 
Du behöver:
 
Vit chokladsmörkräm
 
50 g rumstempererat smör (gärna osaltat)
50 g vit choklad
60 g florsocker
 
Vispa smör och florsocker fluffigt och slätt tills det är nästan vitt till färgen, det tar ungefär 10 min. Smält chokladen över vattenbad och låt den svalna lite. Häll sedan i smörkrämen under vispning. Klart!
 
Macarons
 
60 g äggvita i två skålar (30 g i vardera skål)
75 g mandelmjöl
75 g florsocker
18 g socker
1/2 tsk malen kardemumma
eventuell pastafärg
 
75 g socker (till sockerlag)
25 g vatten (till sockerlag)
 
Dagen innan du ska baka mäter du upp äggvitan. Täck med plastfolie och låt stå i rumstemperatur i minst 24 timmar.
 
Nu är det dags för bakning. Börja med att mäta upp alla ingredienser noga. Sikta mandelmjöl och florsocker i en bunke och blanda väl tills du får ett fint "mjöl". Tillsätt kardemumman och äggvitan från ena skålen. Blanda väl. Vill du färga dina macarons är det nu du gör det.
 
Sätt din blivande sockerlag på spisen på hög värme, gärna i en kastrull med tjock botten. Den ska nu koka tills den når 118 grader.
 
Medan sockerlagen kokar börjar du vispa din maräng. Alltså 18 g socker och resterande 30 g äggvita. Vispa äggvitan till ett vitt skum och tillsätt sedan lite socker i taget under vispning. Vispa tills du fått en blank och slät maräng. Häll sedan på sockerlagen under vispning i en fin stråle (men skynda, sockerlagen blir kall och stel fort!)
 
Vispa sedan din maräng tills den kallnat helt. (ca 5-10 min) Vänd sedan ner mandelmjölsblandningen i marängen. Blanda väl men inte för länge,då blir smeten för lös. Häll upp i spritspåse och spirtsa ut klickar. Jag använde mig av ett snapsglas och ritade ringar på mitt bakplåtspapper för att få dem lika stora. Låt dem sedan vila på plåten i ca45-60 min. Du ska kunna känna lätt på dem med fingret utan att dom kladdar. Ett skin ska bildas på ytan.
 
Grädda i mitten av ugnen på 150 grader i ca 8-12 min(kan variera från ugn till ugn, mina tog 14 minuter) Ta ut dem och dra av från plåten och låt kallna innan du pillar lös dem. Spritsa sedan smörkräm på hälften av macaronerna och para ihop dem. Godast är dom efter ett dygn i kylen. Klart!
 
Macarons | kardemummamacarons, | |
#1 - - Anonym:

Ser riktigt gott ut! Men kan inte du skriva i dl också? lite bekvämare tycker jag :)

Svar: Jag kan försöka mäta upp nästa gång men när det gäller det här så är det så exakta mått som gäller så jag har svårt att tro att det funkar. Men testa kan jag absolut! :)
Marias bakglädje

#2 - - Maria:

Åh det ser så gott ut! Riktigt samarrigt:-)

Svar: Dom var himmelska! :)
Marias bakglädje

Upp