Powered by Jasper Roberts - Blog

Focaccia

 
I lördags började jag dagen med att baka bröd. Enligt mig är det inte mycket som klår hembakat bröd, så himla gott! Focaccia är inte speciellt svårt att göra heller, förstår inte varför jag inte bakar bröd oftare! Mannen gillade det, så det var nog inte sista gången jag gjorde det :)
 
Du behöver:
 
½ paket jäst
2 msk olivolja
5 dl vatten
½ tsk salt
10-12 dl mjöl
 
Smula jästen i en bunke. Värm vattnet tills det är ca 37 grader. Häll över till jästen och rör om så jästen löser upp sig. Tillsätt salt och olja. Tillsätta sedan mjölet och jobba ihop till en smidig deg. Knåda degen i ca 5 min och lägg tillbaka i bunken för att jäsa i 40 min.
 
Smörj en ugnsform som är ca 30x40 cm. Tryck ut degen i formen och låt sedan jäsa i ytterligare 30 min. Tryck fingrarna i degen för att få den gropig. Pensla sedan med olivolja, strö på flingsalt och timjan. Grädda i nedre delen av ugnen på 225 grader i 25-20 min. Klart!
 
matbröd & fikabröd | |
#1 - - Louise:

Verkar som ett jättegott bröd! Men går det att använda sig utav fullkornsmjöl istället? :)

Svar: Det går det alldeles säkert, men de blir ju inte riktigt samma sak då :)
Marias bakglädje

#2 - - Madeleine:

detta måste testas! Vilken grad på ugnen använde du?

Svar: åh de hade jag missat att skriva :) 200-225 grader :)
Marias bakglädje

#3 - - Madeleine:

Tack så mycket! Det står på jäsning nu! Ska bli spännande att se hur det smakar! :D

Svar: det är sååå jäkla gott! Jättegott att äta till en soppa eller bara tillsammans med en kopp te :) Gdast är det när det bara svalnat lite så smöret smälter. Mmmmm! :)
Marias bakglädje

#4 - - Madeleine:

Vi åt det till broccolisoppa! Min sambo blev riktigt glatt överraskad när han kom från jobbet!
Länkar ditt recept på facebooks middagsrecept grupp. Hoppas det går bra :D

Svar: vad roligt att han gillade det! :) Ja de går jättebra :)
Marias bakglädje

Upp