Powered by Jasper Roberts - Blog

Macarons with Bubble Gum Buttercream

 
Mm-mm-m..! Det här var verkligen en hit enligt mig! Jag köpte en bubbelgum-essence för länge sedan men har inte hittat något jag velat använda den till. Nu har jag äntligen invigd den och mina händer luktar sött och fruktigt efter att jag fyllt mina macarons med denna supergoda smörkräm :) 
 
Jag hann precis fota dessa sötnosar innan det var dags att hämta lillkillen på dagis. Jag kikar nästan alltid in hos Made by Mary när jag ska göra macarons och det är hennes recept jag går efter. Dock tror jag att min äggvita stått liiite för länge, för det blev inte så där snygga fötter som det brukar bli. Men jäklar så goda dem blev!
 
Macarons
 
Du behöver: 
 
60 g äggvita i två skålar (30 g i vardera skål)
75 g mandelmjöl
75 g florsocker
18 g socker
eventuell pastafärg
 
75 g socker (till sockerlag)
25 g vatten (till sockerlag)
 
Dagen innan du ska baka mäter du upp äggvitan. Täck med plastfolie och låt stå i rumstemperatur i minst 24 timmar.
 
Nu är det dags för bakning. Börja med att mäta upp alla ingredienser noga. Sikta mandelmjöl och florsocker i en bunke och blanda väl tills du får ett fint "mjöl". Tillsätt saffran och äggvitan från ena skålen. Blanda väl. Vill du färga dina macarons är det nu du gör det.
 
Sätt din blivande sockerlag på spisen på hög värme, gärna i en kastrull med tjock botten. Den ska nu koka tills den når 118 grader.
 
Medan sockerlagen kokar börjar du vispa din maräng. Alltså 18 g socker och resterande 30 g äggvita. Vispa äggvitan till ett vitt skum och tillsätt sedan lite socker i taget under vispning. Vispa tills du fått en blank och slät maräng. Häll sedan på sockerlagen under vispning i en fin stråle (men skynda, sockerlagen blir kall och stel fort!)
 
Vispa sedan din maräng tills den kallnat helt. (ca 5-10 min) Vänd sedan ner mandelmjölsblandningen i marängen. Blanda väl men inte för länge,då blir smeten för lös. Häll upp i spritspåse och spirtsa ut klickar. Jag använde mig av ett snapsglas och ritade ringar på mitt bakplåtspapper för att få dem lika stora. Låt dem sedan vila på plåten i ca45-60 min. Du ska kunna känna lätt på dem med fingret utan att dom kladdar. Ett skin ska bildas på ytan.
 
Grädda i mitten av ugnen på 150 grader i ca 8-12 min(kan variera från ugn till ugn, mina tog 14 minuter) Ta ut dem och dra av från plåten och låt kallna innan du pillar lös dem från bakplåtspappret.
 
Bubble gum Smörkräm
 
Du behöver:
 
100 g rumstempererat smör
1 dl florsocker
några droppar vaniljextrakt
några droppar Bubble gum essence
 
Vispa smör och florsocker mjukt och smidigt. Tillsätt vanilj och bubble gum-essence. Vispa din smörkräm i ca 10 min. Spritsa ut på hälften av dina macarons och para ihop dem. Klart!
 
Macarons | |
#1 - - Marie Bergman:

Oj jäklar vad gott det lät och vad fina de blev =)

Svar: Dom blev såå goda! :)
Marias bakglädje

#2 - - JUNITJEJ:

Så söta de är!

Svar: tack! Jag var ute efter något tjejigt och gulligt när jag gjorde dem. Vad passar då bättre än pastellrosa :)
Marias bakglädje

#3 - - Maria - med sikte mot Kina:

Kan man ersätta mandelmjölet med något annat? Är nämligen allergisk, men de ser ju så goda ut!

Svar: är du allergisk mot alla nötter? Jag vet inte hur det blir om man byter ut mandelmjölet helt faktiskt, men det finns hasselnötsmjöl, pistagemjöl.. Eller så maler du ditt eget mjöl om de finns någon nöt du kan äta. Var bara noga med att låta mjölet "torka" och sedan sila det hela för att få bort de större bitarna :) Dom är fantastiskt goda, och riktigt smälter i munnen :)
Marias bakglädje

#4 - - Maria - med sikte mot Kina:

Mmm, jag är ju tyvärr allergisk mot alla nötter, så vitt jag vet iaf, vågar inte testa^^
Jaja, jag får hålla mig till att drömma om dem =)

Svar: Åh så trist :( då vet jag tyvär inte vad du ska göra. Kanske göra lite woopies istället. Kakor fyllda med smörkräm :)
Marias bakglädje

#5 - - Viccy:

Åh så fina! :D

Svar: tack så jättemycket! :)
Marias bakglädje

Upp