Powered by Jasper Roberts - Blog

Macarons med Päroncognac-smörkräm

 
Macarons, ljuvliga macarons! Dessa är som bekant lite trixiga att göra, men när man väl får till det så är det så himla värt det! Det finns, enligt mig, inga bakverk/kakor som är så vackra som dessa! Möjligen om det är en romantisk tårta då.. ;) Första gången jag lyckades med att få till perfekta macarons gjorde jag en segerdans i köket :) Ni kan ju tänka er hur det såg ut, jag är ingen vidare dansare..
 
Eftersom jag har päronvecka här på bloggen så är dessa givetvis fyllda med en helt suveränt god päronsmörkräm. Jag hade ingen essence hemma så jag gick på en affär här i lilla Strömsund och köpte en sådan flaska som man ska tillsätta sprit i, för att få päroncognac. Jaa, jag veeet.. Päronvecka och ingen päronessence - jäkligt genomtänkt! ;)
 
Här hittar ni receptet jag använt till mina macarons.
 
Päronsmörkräm
 
Du behöver:
 
100 g rumstempererat smör
1 dl florsocker
1 ½ - 2 msk koncentrerad päronsaft
2-3 tsk outspädd päroncognac arom eller några droppar päronessence
 
Vispa smör mjukt och smidigt i ca 10 min tillsätt sedan florsocker och vispa i 5 min till. Tillsätt saften och aromen lite i taget. Var försiktigt så du inte tillsätter för mycket, då kan smörkrämen skära sig. Spritsa ut på hälften av dina macarons och para ihop dem. Klart!
 
Macarons | päroncognac, päronsmörkräm, gröna macarons | |
#1 - - Emilia:

Våriga!

#2 - - aina [fotoblogg]:

Fin blogg :)

#3 - - Bland bakverk och kastruller:

Vilka fina macarons!! Och vad gott med päronsmak i!!

Svar: Tack så mycket! Dom var vansinnigt goda!
Marias bakglädje

#4 - - Eleonore- Kokboksutmaningen:

ÅH så gott, har massa päronessens som ger sån härlig piggelinsmak :D Måste öva mer på att göra macarons!

Svar: Jag brukar försöka undvika essenser då jag tycker de kan få en konstgjord smak, men att bara tillsätta nån droppe förhöjer smaken :)
Marias bakglädje

#5 - - Marie Bergman:

Åhh jäklar vad gott! :)

#6 - - Rebecka :

Hej!
Vad har du haft för färg i? Pastafärg?

Svar: Använder alltis pastafärg :)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

Upp