Powered by Jasper Roberts - Blog

Wienernougattårta med Mörk chokladganache

 
Igår knåpade jag ihop en liten tårta, fotade och provsmakade samt bjöd grannen och systern på fika. Frustrationen när man tar bilder man är ivrig att lägga upp, men är utan dator.. Men, idag var datorn klar och jag passade på att fixa bilderna illa kvickt! :) Denna tårtan är riktigt god och var väldigt rolig att göra. Perfekt för chokladälskare ;)
 
CHOKLADBOTTEN
 
2 ägg 
2 dl socker
50 g smör
1 dl mjölk
1 tsk vaniljsocker
½ dl kakao
2 tsk bakpulver
50 g mörk choklad
2 ½ dl vetemjöl
 
Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Smält smöret och tillsätt mjölken, rör sedan ner i äggblandningen. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker i en separat bunke, sikta sedan ner i smeten och vänd ner mjölblandningen. Smält chokladen över ett vattenbad. Blanda ner i smeten och häll i en form som är 15 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i ca 45 min.
 
WIENERNOUGATFYLLNING
 
100 g dubbelnougat (100 g)
50 g mörk choklad
2 ½ dl grädde
1 gelatinblad
1 påse flagad mandel
 
Lägg gelatinbladet i blöt. Värm grädde tillsammans med nougaten och chokladen.. När nougaten smält samman med grädden tillsätter du gelatinbladet och rör om väl till det smält. Häll upp i en bunke och ställ i kylen för att kallna i minst 4 timmar. Vispa sedan upp och tillsätt mandeln som du rostat i en torr panna.
 
NOUGATSMÖRKRÄM
 
100 g dubbelnougat
200 g rumsvarmt smör
50 g ljus sirap
 
Vispa smöret mjukt och smidigt. Tillsätt sirapen och vispa ytterligare ca 5 min. Under tiden smälter du nougaten över vattenbad. Låt nougaten svalna till rumstemperatur och tillsätt sedan till smöret. Vispa i ca 5-10 min tills du har en blank och fluffig smörkräm.
 
MÖRK CHOKLADGANACHE
 
80 g mörkchoklad
1 dl grädde
10 g smör
 
Koka upp grädden och tillsätt den finhackade chokladen. Rör ner smöret och låt svalna till rumstemperatur. Toppa sedan tårtan med ganachen.
 
 
 
Tårtor & Rulltårtor | wienernougat, wienernougatfyllning, chokladbotten, chokladtårta,chocolatecake | |
#1 - - Fru Sederblad:

Åh. Den ser helt underbart god ut!!

Svar: tack så hemskt mycket! :)
Marias bakglädje

#2 - - Suzanne:

Åh, så festlig och god den ser ut. Vackert med macarons på toppen!

Svar: tusen tack! Den var verkligen rolig att göra :)
Marias bakglädje

#3 - - Jenny:

Oj den såg verkligen fantastisk ut!

Svar: tack snälla! :)
Marias bakglädje

#4 - - Anna (Kvinnan):

Åh så fin!

#5 - - Malin Rosö - DIY - Lantliv - Villa Gråbo ♡:

Gud va fin!

#6 - - Marie Bergman :

WOW! :)

#7 - - Kristin // The Chocolate Box:

Låter verkligen som en tårta jag skulle gilla! :D Vacker också!

#8 - - michaela- mamma till tre 💗:

vet inte vad jag ska skriva...WOW!! vilket konstverk!

Svar: Tusen tack! :)
Marias bakglädje

#9 - - Johanna Magnussons:

Gud vad duktig du är, den ser ju super duper god ut =)

#10 - - sabina :

Vad fint!!

Svar: Tack snälla sabina!
Marias bakglädje

#11 - - Ida Nilsson:

Min sambo hade älskat det där.....

#12 - - Nalliiz:

Wow! Totalt älskar din blogg! :D

Svar: Åh tusen tack snälla! Det värmer verkligen! ♡ :)
Marias bakglädje

#13 - - Matilda:

Jag. Vill. Ha. Det. Nu. <3
Ser super mumsigt ut!

#14 - - Denise:

Åh den såg härlig ut :D

#15 - - Julia:

Denna tårta ser helt underbar ut. Jag funderar på att baka den till min mammas 60-årskalas. Men vi blir ganska många. Hur tror du det skulle gå att dubbla receptet? Det är ju inte alltid det blir så bra...
Tack på förhand!

Svar: Dubbka du, kör den då gärna i en form på 30 cm, glöm inte att klä in kanterna med bakplptspapper om du inte har en som form som är extra hög, annars finns en risk att det rinner över. Lycka till!
Marias bakglädje

#16 - - Anonym:

Hur spacklar du tårtan så bra?:)

#17 - - Wilma glans:

Hur gör du får att kunna spackla tårtan så fint?:)

#18 - - juli-79:

hur många delar blir det av kakan, jag menar hur många lager med fyllning har du´?

Svar: 2 lager fyllning :)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#19 - - Minela:

Vad fina tårtor du gör! Jag undrar vad jag kan byta ut gelatinbladet mot? Har vegegel hemma, funkar det?

Tusen tack!

Svar: Ja det borde.väl funka, om du räknar ut hur mycket de motsvarar gelatinbladet :)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

Upp