Powered by Jasper Roberts - Blog

Pinocchiotårta à la Banoffee Pie

 
Banoffe pie och Pinocchiotårta fick ett barn. Kan det bli annat än succé? Näpp, tänkte väl det ;) 
På min fästmans jobb brukar den som fyller år bjuda på tårta. Dennis fyllde år under semestern så det bjussas på tårta idag istället, vilket passar mig bra -jag som tycker det är lite småkul att baka ;)
Ber om ursäkt för det tråkiga bilderna, det blev bråttom! ;)
 
 
TÅRTBOTTEN
 
250 g smör
3 dl socker
8 äggulor
1 ½ tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
5 dl vetemjöl
1 dl vatten
 
Vispa smör och socker smidigt. Tillsätt en äggula i taget. Vispa i bakpulver, vaniljsocker och vetemjöl. Rör i vattnet. Den här smeten ska vara ganska tjock. Bred ut smeten i en form med bakplåtspapper i botten.
 
MARÄNGTÄCKE
 
8 äggvitor
4 dl socker
några droppar ättika
 
Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Tillsätt sedan lite socker i taget under vispning. Bred sedan ut marängen ovanpå smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen i 25-30 min på 175 grader
 
När kakan svalnat delar du den i två och lägger den ena bottnen på en bricka. Fyll med vispad grädde, skivade bananer och kolakräm.
 
Tårtor & Rulltårtor | pinocchiotårta,birgittatårta, banoffee pie | |
#1 - - Joanna - by blondie:

Nä men åh så gott!!! :)

Svar: och jag fick inte ent smaka en bit, fästmannen får med den på sitt jobb nu. BUHU! :( ;)
Marias bakglädje

#2 - - Marie Bergman :

Åhhh vad gott =)

#3 - - Karin:

Jag brukar lägga grädde hallon och björnbär i mellan bottnarna, det blir också gott

#4 - - Leila:

Men himmel så gott!
Pinocchiotårta är en klassiker, min mormor brukade alltid baka den när hon fyllde år!
Nu vart jag också sugen på att baka den. Kram Leila

#5 - - lena holmgren:

jätte god mums

#6 - - C:

ÅÅH, vad gott!!

#7 - - Maria:

Härligt!
Min mamma brukar fylla den med punschgrädde & bananer- supergott!! Hon använder då såna små chokladpunschflaskor, krossar dom & anv. alltihop.... :)

Svar: Låter gott! :)
Marias bakglädje

#8 - - Belinda-Foto:

Jäklar vad gott det ser ut :D

#9 - - Carro:

Kanske en dum fråga, men jag har inte gjort maräng på flera år så bättre dum o fråga än ännu dummare o misslyckas ;) När ska man hälla i ättikan?

Svar: Det kan du göra på en gång när du vispar äggvitorna :)
Marias bakglädje

#10 - - Carro:

Kanon, tack :) Då ska det här testas så fort jag flyttat klart o får en stund över :)

Svar: det gör du rätt i, mycket god! :)
Marias bakglädje

#11 - - Modeleine:

Äckligt gott det ser ut! Har gjort banoffe pie en gång och det var vansinnigt gott.

#12 - - Nova:

ÅH jäklar vad gött - ALLT man vill äta finns ju i denna :D

Svar: Precis min tanke med :)
Marias bakglädje

#13 - - My Nadja Luong Phan:

sååå mkt mumsilmums du har i din blogg..

Svar: Tack så mycket! Ge gärna feedback om du provbakar något :)
Marias bakglädje

#14 - - Lina:

Hej! Fantastisk blogg! ;) man vill ju börja baka på en gång! ;) jag tänkte bara kolla vad du använt för kolakräm? Är det kondenserad mjölk eller vad är det för någon?

Hälsningar Lina!

Svar: Tack! :) Det är kokt kondenserad mjölk jag använt :)
Marias bakglädje

#15 - - Frida:

Ååå va gott allt ser ut! Jättefina bilder har du! Jag som hade bestämt mig för att få bort mitt berg av plugg råkade hitta in på din blogg och spenderade tiden på att kolla igenom massa recept istället. Jag kommer definitivt kolla in fler gånger! :)

#16 - - Ann-Sofi MATSAFARI:

Hjälp vilken goding:)

#17 - - Sarah Persson:

Denna måste göras!

#18 - - Olivia - TheWayToSuccess:

Den där skulle nog min bror döda för, han är helt galen i banoffee!!

#19 - - Lina:

Har du något bra recept på egengjord kolakräm (som man kan ha ist för kondenseradmjölk). Kan inte använda den om det är till laktosfria kakor/tårtor :-)

Svar: 1 dl grädde, 0.75 dl socker, 0,75 dl ljus sirao. Koka alltni en kastrull tills kolan börjar mörkna till färgen och bli tjock i konsistensen. :)
Marias bakglädje

#20 - - Charlotte:

Ser ju dögott ut!!!

#21 - - Sara:

Hej, den har skall jag baka :) hur stor form anvander du?

Svar: Hej! En vanlig ugnsplåt använde jag, djup sådan :)
Marias bakglädje

Upp