Powered by Jasper Roberts - Blog

Tårta med Matchamousse, blåbärskompott och vit chokladfluff

Det här är utan tvekan den mest udda tårta jag gjort hittills, smakmässigt. Det är min svåger som ska ha denna och han gillar japanska grejer, så pass mycket att han bodde i japan i 6 månader för att plugga japanska!
 
Han önskade sig en tårta av mig och den enda riktlinjen jag hade var att han ville ha Matcha (ett japanskt pulverte) med i tårtan. Så.. kundens önskan är min lag ;) Ber återigen om ursäkt för den dåliga kvalitén på bilden. Inväntar sladd till min nya kamera, så det kommer förhoppningsvis bli finare bilder framöver ;)
 
MATCHAMOUSSE
 
3/4 msk matchapulver
3 dl grädde
2 gelatinblad
5 msk socker
 
Lägg gelatinbladen i blöt. Häll 1 dl av grädden och övriga ingredienser i en kastrull och värm tills allt socker smält. Ta av från värmen och rör ner gelatinbladen, ett i taget. Vispa resterande grädde och blanda ner matchakrämen försiktigt. Ställ i kylen och låt stelna i minst 4 timmar. 
 
BLÅBÄRSKOMPOTT
 
3 dl blåbär
2 msk socker
½ tsk vaniljpulver
 
Blanda ingredienserna i en kastrull. Låt det hela sjuda tills bären mjuknat och kokat sönder en aning. Häll upp på burk och låt kallna.
 
VIT CHOKLADFLUFF

3 dl grädde
150 g vit choklad
 
häll grädde och chokladen som du hackat grovt, i en kastrull. Värm på låg- till medelvärme. Grädden får absolut inte koka, då riskerar den att skära sig. När all choklad smält, häll upp i en bunke och täck med plastfolie. Ställ i kylen och låt stå i minst 4 timmar, men gärna över natten. Vispa sedan upp, så som du vispar upp vanlig grädde.
 
 
Tårtor & Rulltårtor | matchapulver, mossgrön tårta | |
Upp