Powered by Jasper Roberts - Blog

Angels Food Cake med Hallonfrosting

 
 
Jag lever! 
2 månaders tystnad kanske fått er att undra, tänkte jag ;)
Nåväl, idag tog jag mig tiden att baka till bloggen. Jag ogillar verkligen hur försummad bloggen blivit.. Det fick bli en Angels Food cake. Luftig, fluffig och härligt god! Tyvärr fick jag inte till någon bra bild på tårtan uppskuren, men jag hoppas det är okej ändå :) 
 
Sen sist har jag faktiskt hunnit gifta mig OCH skaffat en hundvalp. Tiden rusar iväg, men jag ska verkligen första uppdatera här oftare. Jag tycker ju att det är så himla roligt så att bloggen inte hinns med gör mig lite ledsen. I alla fall; Denna tårta är grym! Den luftiga bottnen som möter den friska fyllningen.. Mums!
 
ANGELS FOOD CAKE
 
10 äggvitor
4 dl florsocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
 
Vispa äggvitorna tillsammans med 2 dl av florsockret. När du har en maräng med mjuka toppar siktar du i övriga ingredienser som du blandat i en separat bunke. Häll upp i en smord och mjölad form och grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i ca 30-40 min.
 
HALLONFROSTING
 
250 g philadelphiaost
250 g grädde (ca 2 ½ dl)
6 mskflorsocker
1 tsk vaniljextrakt
hallon (frysta tinade eller färska)
 
Blanda alla ingredienser utom hallonen i en bunke och vispa till en mjuk och fluffig kräm. Dela upp frostingen i 2 bunkar. Den ena tillsätter du hallonen i, och den andra spacklar du din tårta med.
 
Tårtor & Rulltårtor | angels food cake, hallonfrosting | |
#1 - - Marie Bergman - Om livet på Cypern:

Tycker att den ser alldeles fantastisk ut :)

Svar: Det var den också! :)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#2 - - Jasmine:

Den ser fantastisk ut!
Dina bilder är dessutom värda att berömma. :)
Lycka till med ditt café!
Kram

Svar: Tusen tack! Det värmer verkligen :)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#3 - - Monika :

Den ser ljuvlig ut 😊
Hur stor form har du?
/Monika

Svar: Tack! 15 cm :)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#4 - - Jenny:

Så fin den var!

#5 - - Fröken.A:

Det ser grymt gott ut!

#6 - - Sanna:

Hej!

tror du det funkar att sätta i kakao i smeten, eller förstör det sammansättningen på nåt vis? såg sjukt gott ut^^

#7 - - Sofia:

Åh så god! Blir det tre bottnar av den färdiga "kakan", som på bilden?

Svar: Ja det blir det, denna är ca 15 cm i diameter så den blev väldigt hög, men samma tecept i en 25 cm form ger fortfarande tre bottnar :)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#8 - - Sofia:

Tack för svar! Då ska jag prova denna till min dotters födelsedag. :)

#9 - - Josefine:

Hej ! Undrar hur mycket hallon du har i ? :)

Upp