Powered by Jasper Roberts - Blog

Marmeladkonfekt - Hjortron

 
Min fina mormor fyller 100 (!!) år på söndag. Kan ni begripa?? 100 ÅR! Tänk vad mycket hon upplevt.. I alla fall, ett av hennes favoritgodis är marmeladkonfekt. Jag har försökt mig på att göra det flera gånger tidigare men aldrig lyckats, men den här gången tänkte jag banne mig inte ge upp! Och jag lyckades! Det var faktiskt inte så svårt, jag har helt enkelt haft för bråttom tidigare. Dom blev dessutom galet goda :) Hoppas min lilla momma blir glad för dessa! Att hjortronen är egenplockade gör ju inte direkt ont heller.
 
MARMELADKONFEKT MED SMAK AV HJORTRON
 
1 flaska pektin (180 ml)
4 dl bär/fruktpuré 
3 ½ dl socker 
eventuell karamellfärg
socker att rulla i
 
Koka upp bärpurén. Blanda ut en liten del av sockret i pektinet och tillsätt sedan i purén under omrörning. Låt sedan koka någon minut och tillsätt därefter resterande socker. Jag tog i lite socker i taget, och smakade mig fram. Koka sedan kraftigt tills du ser att det börjar tjockna längst kanterna på kastrullen. Jag kokade min marmelad i ca 30 min, för att vara på den säkra sidan. Häll sedan upp smeten i en form ca 20x20 cm, som du klätt med bakplåtspapper. Låt stå i rumstemperatur och stelna. Det tar ca 2 timmar. Skälp sedan upp på ett bakplåtspapper och skär i bitar. Täck över med bakplåtspapper och låt stå över natten och torka lite, rulla sedan i socker.
 
 
Praliner & Godis | marmeladkonfekt, marmelad, hemmagjort godis, gelégodis, hjortron | |
#1 - - Noorah:

Jag har aldrig lyckats med marmeladgodis. Hjortron lät väldigt gott. Köper du färdig pure eller för du den själv?

Svar: Jag gjorde egen puré. Du kan ju använda andra bär eller frukt att göra puré på, eller så kan du använda saft, ta då 50/50 saft och vatten :)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#2 - - Noorah:

Nu har jag testat. Jag gjorde en pure på svarta- och röda vinbär, lingon och blåbär. Hoppas det stelnar nu bara... :)

#3 - - Noorah:

Nu har jag testat. Jag gjorde en pure på svarta- och röda vinbär, lingon och blåbär. Hoppas det stelnar nu bara... :)

Svar: Berätta gärna om resultatet :)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#4 - - Noorah:

Jag kan väl säga att det gick sådär. I ytterkanterna stelnade det, men i mitten är det mos :/ Kan man koka om det tror du eller är det bara att ta fram skedarna? Väldigt intensiv och god smak annars. Jag silade puren, kanske man skulle kokt den med kärnorna och eventuellt silat den efter?

Svar: Då har den inte kokat tillräckligt. Jag är tveksam till om den går att koka om tyvärr. Att du silade den innan har ingen betydelse. Kokade du den tills den började tjockna tint kanterna på kastrullen? Jag kokade min i säkert 30 min.
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#5 - - Noorah:

Ja, den tjocknade runt kanterna. Jag kokte ca 35 min. Vet du, jag skar det som gick i bitar och sen har allt legat framme på bakplåtspapper hela dagen (jag visste inte riktigt vad jag skulle göra med det :) ). Nu har den torkat och jag har skurit den i bitar.

Upp