Powered by Jasper Roberts - Blog

Jordgubbsbiskvier

 
Ni kan ju gissa om jag blev glad när jag hittade färska jordgubbar på affären här om dagen -och dem smakade precis som svenska, solmogna små gubbar! Dem var sådär söta och goda, precis som man vill ha dem. Givetvis fick 2 lådor följa med hem :)
 
Dessa biskvier har dubbelt upp när det gäller jordgubbarna, puré i smörkrämen och en överraskning när man biter i den. Dem känns lyxiga men är inte alls svåra att göra! Lova mig att ni provar dessa -De är helt perfekta till sommarens fika i solen, eller att bjuda på vid kalas :)
 
BISKVIBOTTEN
 
200 g riven mandelmassa
2 äggvitor
0.75 dl socker
 
1. Blanda ihop ingredienserna till en jämn smet. Fyll sedan en spritspåse med speten och spritsa ut rundlar på plåt med bakplåtspapper.
2. Tänk på att dem "sväller" en del i ugnen, så gör dem inte allt för stora. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 15-18 min tills dem fått fin färg.
3. Låt kallna på plåten innan du pillar lös dem.
 
MARÄNGSMÖRKRÄM MED JORDGUBB
 
2 äggvitor
1 ½ dl socker
½ tsk vaniljsocker
5 msk jordgubbspuré
225 g rumsvarmt smör
 
1. Häll äggvita och socker i en värmetålig bunke och värm över vattenbad till sockret lösts upp. Ta av från värmen och vispa sedan med maskin/elvisp till marängen svalnat och bildar styva toppar. '
 
2. Klicka i smöret, lite åt gången. Bli inte orolig för att marängen blir lös och grynig. Det är en del av processen.
Fortsätt vispa tills den liknar tjockt vispad grädde till utseendet.
 
3. Ha i bärpurén lite i taget och vispa på medelhastighet. Den kan skära, men då fortsätter du vispa på medel så ska du se att den går ihop. Går den ändå inte ihop efter ca 5-10 min, kan du prova att kyla den en stund i kylskåpet och sedan fortsätta vispa.
 
MONTERING
 Ca 200 g smält choklad att doppa i
 
1. Stryk på ett tunnt lager smörkräm på biskvibottens undersida (den sidan som varit mot plåten).
2. Sätt dit en jordgubbe och täck sedan med smörkräm.
3. Ställ i kylen och låt smörkrämen sätta sig ordentligt innan du doppar dina godingar i smält choklad.
Se till att chokladen inte är för varm, då blir det en väldigt kladdig historia, om än god ;)
 
småkakor/skorpor | jordgubbsbiskvier, biskvier, jordgubbssmörkräm, marängsmörkräm, baka med jordgubbar | |
#1 - - Marie Bergman:

MUMS!! :)

Svar: Ja detta var verkligen en hit, jag tror jag överträffat mig själv 🙈
Marias Bakglädje / Maria Walkeby Roos

#2 - - EVELINA:

Härligt när man börjat hitta så goda jordgubbar i butiken igen! Och inte klokt vad de där biskvierna ser smarriga ut :D

#3 - - Guccimamma:

Gu va gott!

ha en underbar dag

#4 - - Tokyoyo:

Oh men jag dör, så gott det ser ut! Älskar jordgubbar och är glutenintolerant så är "van" vid biskvier, Sara Bernhard är bäst men kulle gärna prova dessa.

Vet du att jordgubbssäsongen här i Japan redan är på väg att ta slut- här odlas de nämligen i växthus, så det är säsong typ december-maj. Lite knäppt.

Svar: Ja biskvier är ju perfket till den som inte kan äta gluten :)
Jaha, hade inte en aning om det faktiskt!
Marias Bakglädje / Maria Walkeby Roos

#5 - - Hanna Karlsson:

Åh så gott!

#6 - - Annaxemilia:

Dessa ser ju SUPER goda ut inför sommaren! Verkar också tillräckligt lätt att laga, fast man inte är något proffs på att baka. :D

#7 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Herregud, det här verkar vara mina drömmars bakverk. Jag älskar ALLA komponeneter i det, sååååå gött :D :D

#8 - - Anonym:

Åh, vad gott det ser ut. Går de att frysa?

Svar: Risken finns att.jordgubben inuti blir vattnig, du kan ju prova med en och sen meddela.lig hur det gick, jag har faktiskt inte provat :)
Marias Bakglädje / Maria Walkeby Roos

#9 - - Emma:

Holy guacamole vad gott det där ser ut! Komplett lista över vilka bakverk jag ÄLSKAR mest:
1. Biskvier
2. Biskvier

Måste testa att göra dessa :)

Svar: Haha ja men då är detta absolut nåt att testa! :)
Marias Bakglädje / Maria Walkeby Roos

#10 - - Astrid:

Hej!
Håller på med dina fina jordgubbsbiskvier. Ser så gott ut! Hur många är receptet tänkt till?
Med vänlig hälsning, Astrid

Upp