Powered by Jasper Roberts - Blog

Marängtårta med Daim

 
Äntligen börjar solen och värmen nå hit upp till norra jämtland också. Jag blir så grymt sugen på att starta grillen idag och slänga på ett par burgare! En dessert till det känns ju väldigt lockande, och något som går snabbt och enkelt är att föredra så man kan njuta desto mer av gäster/vädret/ det där glaset med rosé som känns obligatoriskt till grillningen. Så, en marängtårta! Jag tänker på min syster som älskar denna tårta, en barndomsklassiker är det allt för oss! :)
 
Det går alldeles utmärkt att använda köpta bottnar, men det går fort att göra egna, om än dem tar en del tid att grädda. Men sköter ju sig själv i ugnen.
 
Just det, höll nästan på att glömma; denna tårtan kan även frysas och blir nästan som en glasstårta då -mums!
MARÄNGBOTTEN
 
4 äggvitor
2 dl strösocker
 
1. Vispa äggvitorna till ett fast skum, tillsätt sedan sockret lite i taget.
2. Vispa tills marängen är blank och får styva toppar.
3. Spritsa ut på plåt med bakplåtspapper som du markerat hur stora bottnarna ska vara på.
4. Grädda på ca 80 grader i mitten av ugnen. Mina stod inne ungefär 1½-2 timmar. Man får känna lite på dem.
 
MONTERING
 
2 st marängbottnar
3 dl grädde
3 st daim, hackade
jordgubbar till dekorering
 
1. Vispa grädden och blanda i den hackade daimen.
2. Bred ut hälften av diamgrädden på marängbotten nr 1.
3. Lägg på botten nr 2 och bred ut resten av grädden, dekorera med jordgubbar.
 
 
Tårtor & Rulltårtor | marängtårta med daim, daimgrädde, marängbotten, baka med jordgubbar, baka med godis, sommartårta | |
#1 - - Marie Bergman:

Min favorittårta! :)

#2 - - MATILDA FRITZ ♥:

Wow så gott! Så duktig du är!

#3 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

ljuvligt! Jag älskar marängtårta! <3

#4 - - Guccimamma:

åh den skulle man baka till midsommar :)

supergott
/ha en fin dag

#5 - - carolin:

wow så gott det där såg ut :O

Upp