Powered by Jasper Roberts - Blog

Lakrits- & Hallonmacarons

 
Jag kände att det var på tok för länge sedan jag bakade macarons. Sist var i början på augusti. Idag fick det bli lakritsmacarons fyllda med hallonsmörkräm. Så galet goda och denna kombination är verkligen en succé! Ha tålamod och läs igenom receptet både en och två gånger innan du sätter igång med dina macarons. Börja alltid med att mäta upp alla ingredienser och ha allt du behöver framplockat innan du kör igång! :)
 
LAKRITSMACARONS 
 
60 g äggvita i två skålar (30 g i vardera skål)
75 g mandelmjöl
75 g florsocker
18 g socker
5 g lakritspulver
eventuell pastafärg
 
75 g socker (till sockerlag)
25 g vatten (till sockerlag)
 
Dagen innan du ska baka mäter du upp äggvitan. Täck med plastfolie och låt stå i rumstemperatur i minst 24 timmar.
 
Nu är det dags för bakning. Börja med att mäta upp alla ingredienser noga. Sikta mandelmjöl och florsocker i en bunke och blanda väl tills du får ett fint "mjöl". Tillsätt lakritspulvret och äggvitan från ena skålen. Blanda väl. Vill du färga dina macarons är det nu du gör det.
 
Sätt din blivande sockerlag på spisen på hög värme, gärna i en kastrull med tjock botten. Den ska nu koka tills den når 118 grader.
 
Medan sockerlagen kokar börjar du vispa din maräng. Alltså 18 g socker och resterande 30 g äggvita. Vispa äggvitan till ett vitt skum och tillsätt sedan lite socker i taget under vispning. Vispa tills du fått en blank och slät maräng. Häll sedan på sockerlagen under vispning i en fin stråle (men skynda, sockerlagen blir kall och stel fort!)
 
Vispa sedan din maräng tills den kallnat helt. (ca 5-10 min) Vänd sedan ner mandelmjölsblandningen i marängen. Blanda väl men inte för länge,då blir smeten för lös. Häll upp i spritspåse och spirtsa ut klickar. Jag använde mig av ett snapsglas och ritade ringar på mitt bakplåtspapper för att få dem lika stora. Låt dem sedan vila på plåten i ca45-60 min. Du ska kunna känna lätt på dem med fingret utan att dom kladdar. Ett skin ska bildas på ytan.
 
Grädda i mitten av ugnen på 150 grader i ca 8-12 min(kan variera från ugn till ugn, mina tog 14-15 minuter) Ta ut dem och dra av från plåten och låt kallna innan du pillar lös dem från bakplåtspappret.
 
HALLONSMÖRKRÄM
 
80 g rumstempererat smör
1 dl florsocker
3-4 msk hallonsylt/puré
1 tsk vaniljsocker
 
Ta fram alla ingredienser så dem hinner bli rumsvarma. Vispa florsocker, smör och vaniljsocker mjukt och smidigt. Tillsätt sedan sylten lite i taget under vispning. Smörkrämen kommer mest troligt skära sig, fortsätt då vispa på låg hastighet tills du ser att den går ihop. Spritsa sedan ut på dina macarons.
 
 
Macarons | hallonlakritsmacarons, lakritsmacarons, hallonsmörkräm | |
#1 - - Evve-Normal is boing!:

Åhhh då måste jag absolut göra :D

#2 - - Malin Rosö - DIY - Lantliv - Villa Gråbo ♡:

Gud så söta! Och jättecharmiga bilder! :)

Svar: Tack så mycket! :)
Marias bakglädje

#3 - - michaela- mamma till tre 💗:

wooow. så fantastiskt fina! och smakkombinationen låter helt underbar ♥

#4 - - Camilla:

Mums såna har jag tänkt att göra ett tag nu blev jag sugen igen!!! :)

#5 - - ♣ Ida - Hon som föddes med LKG:

hoppas det var gott :)

#6 - - Lisa Höök:

Fina bilder! :D

#7 - - Mathias&Rebecca:

Vilka söta! Smakar dem lika gott?! :)

Svar: Tack! :) absolut, dom var riktigt goda! Först känner man hallonsmaken, sedan kommer lakritsen igenom :)
Marias bakglädje

#8 - - Anna:

Låter grymt gott, de var ju dessutom jättefina :)

#9 - - jennie pluggar i los angeles:

Så fina och MUMS!!!

#10 - - cajsa torres:

Gud va gott det lät!

#11 - - Carina:

åh så fina! blir sugen på att baka macarons nu! :)

Svar: Go for it! :)
Marias bakglädje

#12 - - Frida:

Åh herregud. Det ser ju helt underbart gott ut! Jag älskar hallon och lakrits tillsammans, det blir aldrig fel. Ska absolut testa dessa någon gång! :)

Svar: Det tycker jag absolut! :)
Marias bakglädje

#13 - - Emma:

Har du några tips hur man kan baka macarons om man inte tål mandel??

Svar: Tål du andra nötter? Isf kan du göra egen mjöl. Jag har gjort pistagemacarons, kolla under kategorin "macarons" så hittar du receptet där :) annars finns det tex cocosmjöl men jag har aldrig provat det själv. En del säger att det är bra och en del gillar det inte.
Marias bakglädje

#14 - - Cassandra:

Sparar detta inlägget i bokmärken, ska absolut göra detta när jag flyttar hem igen ;D

Svar: Låter som en plan, tycker jag ;)
Marias bakglädje

#15 - - LINNEA:

gud va de lät gott!!!!

#16 - - Jenny:

Såg riktigt goda ut!

#17 - - Emma - Mamma till Olivia ❥:

Gillar inte macarons, men de där var minsann himla fina att titta på i alla fall! :-) Tufft med lite annorlunda färger än de vanliga i pastell.

Svar: Tack så mycket! Dessa tycker jag dockbatt du ska ge en chans, -sååå goda!
Marias bakglädje

#18 - - Lisa:

Det här kan ju inte bli annat än helt fantastiskt! Måste nog prova att göra ett gäng :)

#19 - - Ida:

Va goda dom ser ut att vara :) Du gör verkligen jättefina grejer :)

Svar: Tusen tack, så glad jag blir! :)
Marias bakglädje

#20 - - Ester ❤ ett kreativt liv:

Fina! Lakrits och hallon är ju en ljuvlig smakkombination!

Svar: Tack så himla mycket!
Marias bakglädje

#21 - - Amanda:

ååh, vad gott det lät!

#22 - - Tokyo-Love:

Mm... dessa ser helt underbara ut! Älskar att de är naturligt glutenfria

#23 - - Narnia:

Precis receptet som jag sökte! Hur många får du ut på en sats? När du skriver "blanda väl" gällande mandelmjölet, florsockret, lakritspulver och en av bunkarna med äggvita, hur menar du? Ska man vispa? Vilket redskap använder du för att blanda? Vilken konsistens ska det bli när man blandat?
Tack på förhand för svaret! Hoppas jag får dem lika fina som dina! De ska bli "favors" till våra bröllopsgäster! :)

Svar: Det blandas med en slickepott tills du ser att det är välblandat. Hur många det blir av detta recept.. 30-40 ihopsatta om jag inte minns fel :)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

Upp