Powered by Jasper Roberts - Blog

No Bake Blåbärscheesecake

 
Jag släpade med mig fästmannen till skogs i helgen där det plockades både hallon och blåbär. Egenplockade, färska bär är rena lyxen för en baknörd som mig! Jag gillar cheesecake, dess lenhet och krämigheten och hur den riktigt smälter i munnen. Jag har länge varit nyfiken på no bake cheesecake, och bestämde mig för att göra en. Hittade inget recept som jag kände att jag fastnade för,så jag svängde ihop ett eget istället :)
Denna cheesecake smakar verkligen blåbär och blir sådär härligt sammetslen.
 
BLÅBÄRSCHEESECAKE
 
Botten:
 
150 g digestivekex
80 g smör
 
Mixa kexen tills du fått en ett finmalet "mjöl". Smällt smöret och blanda väl med kexsmulorna. Tryck ut massan i en springform (form med löstagbar kant). Ställ i kylen.
 
Blåbärspuré:
 
5 dl blåbär
3 msk socker
 
Koka blåbär och socker på låg värme tills bären kokat sönder. Sila genom en finmaskig sil.
 
Cheesecakefyllning:
 
500 g philadelphiaost
250 g Kesella 10 %
1 dl socker
1 tsk vaniljpulver
5 gelatinblad
 
Vispa philadelphia och kesella till en slät smet. Tillsätt socker och vaniljpulver. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Rör sedan ner dem ett och ett i den varma blåbärspurén. Rör sedan ner purén i cheesecakesmeten och blanda väl. 
 
Klä springformens kanter med OH-papper. Häll sedan smeten i formen och jämna till den, slå formen i bänken för att få bort eventuella luftbubblor. Ställ i kylen och låt stå, gärna över natten.
 
 
Cheesecake | no bake cheesecake,blåbärscheesecake | |
#1 - - Emelie Petersson:

Åh så god den ser ut att vara :-)

Svar: Helt klart värd att testa :)
Marias bakglädje

#2 - - Solveig:

Sommargodis! Mums!

Svar: Mycket god! :)
Marias bakglädje

#3 - - Carro:

GUd så gott det ser ut! Det här ska testas vid första bästa tillfälle :) Själv är jag en sucker för frusen cheesecake (du vet med philadelhpia o grädde) men det här lät lika fräscht och gott så det mkanske blir en ny favorit ;)

Svar: Tack! :) Den blev riktigt god kan jag säga. Jag tycker att frusen cheesecake är helt okej, dock påminner den för mycket om glass och jag är inte alls någon glassätare :P
Marias bakglädje

#4 - - Sara:

åh va gott :)

#5 - - Annika:

Mumsigt :>

#6 - - sofia:

guuud så gott det ser ut :D

#7 - - Amanda:

Men hjälp så god den såg ut! Och jag som älskar blåbär! :)

#8 - - Jenny:

Ser gott ut :)

#9 - - cajsa torres:

åhh va gott!!

#10 - - Hedda Delin:

Ser helt underbar ut!

#11 - - Felicia:

Åh va det ser gott ut! Riktigt snyggt gjord också!

#12 - - maandelina.blogg.se:

åh så gott

#13 - - Vilma:

Mmmm, ser gott ut!

#14 - - Jennie Ivarsson:

åh, åhå vad gott!!

#15 - - Åsa Roos:

Tack för receptet! Jag testade med svarta vinbär i stället för blåbär och även det blev kanongott.

Svar: Åh det lät ju jättegott! :)
Marias bakglädje

#16 - - Bakande Sara:

Ååå så gott!

#17 - - Sara Larsson:

Hej!
Hade tänkt göra denna tills på lördag och undrar hur du gjort det fina mönstret? Ser väldigt läckert ut! :)

Svar: Vad roligt! Jag droppade puŕe i cirklar och sedan drog en tandpetare genom, då blev det detta mönster :)
Marias bakglädje

Upp