Powered by Jasper Roberts - Blog

Blueberry Cheesecake Brownie

 
 
Jag vet, jag vet -här är det tyst som graven. Idag bestämde jag mig för att unna mig en bakdag. Eller i alla fall en halv bakdag, för i eftermiddag ska jag på möte så det är bäst att passa på! 
 
Nåväl, de här fantasikt goda och saftiga brownies med cheesecakeswirl och blåbär, är vad jag svängt ihop idag. Så roligt att äntligen få fota lite igen efter ett uppehåll på över en månad!
 
 
BROWNIES MED CHEESECAKETOPPING
 
Browniesmet
 
200 g smör
4 ägg
3 dl socker
2 dl mjöl
1 ½ dl kakao
1 tsk äkta vaniljpulver
½ tsk salt
 
Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker vitt och pösigt i någon minut. Blanda de torra ingredienserna i en separat bunke. Rör det smälta och avsvalnade smöret i äggsmeten, tillsätt sedan det torra ingredienserna och rör om väl. Häll upp i en smord ugnsfom ca 30x23 cm.
 
Cheesecaketopping
 
200 g philadelphia ost
½ dl socker
1 ägg
3 msk mjöl
1 dl blåbär att lägga uppepå kakan
 
Rör ihop allt till en jämn och slät smet. Häll smeten över browniesmeten, strö ut blåbären (använder du frysta blåbär så rulla dem i potatismjöl innan du strör dem över kakan) och rör sedan med en kniv för att göra mönster i kakan. Ställ in i ugnen på 175 grader och grädda i ca 45 min eller tills degstickan är torr när du kollar kakan. Låt svalan och skär sedan upp i bitar.
 
Kladdkakor | Cheesecake brownie, brownies | |
#1 - - mamma till william o wilma :

Mums vad gott :)

Svar: mycket smarrigt! :)
Marias bakglädje

#2 - - AnnaSmyckeform:

Hej!
Jag vill gärna se bilder från lokalen och hur det går med allt. Sen gärna också veta plats för att veta om jag kan besöka när du öppnar eller inte :)

Svar: Då ska jag försöka ordna det! :) fiket kommer ligga i Strömsund, jämtland :)
Marias bakglädje

#3 - - Silje:

Det där låter alldeles himmelskt gott!
Jag vill också gära se hur det framskrider med lokalen :)

Svar: Tack så mycket! :) bilder ska ordnas! :)
Marias bakglädje

#4 - - Frida:

Men vad otroligt gott det såg ut! :)

#5 - - Amanda:

Hej klickade av en händelse in på detta inlägg och hittade din blogg :) Måste säga att det ser otroligt gott ut och att alla dina bilder är så fina! Väcker helt klart inspirationen och lusten att baka :)

Svar: Åh tack snälla! Vad glad jag blir :) Att inspirera är ju precis vad jag är ute efter! :)
Marias bakglädje

#6 - - Ester ❤ ett kreativt liv:

Alltså... åååh så gott det ser ut!

#7 - - lisa | en döv tjej som är mode och foto intresserad :

Åååh.. Va gott!

#8 - - rememberthiis.blogg.se:

Ser riktigt gott ut!

#9 - - frukallgren.blogg.se:

Gosh så gott! Himla fina bilder :)

#10 - - victoria:

åh gott det ser ut:)

#11 - - Petra:

alltså din blogg är helt underbar! vad duktig du är!

#12 - - Esmeralda:

Åhhh vad gott!! :D

#13 - - Marja :

Vilka bilder, det ser så frestande ut!

#14 - - therese:

hej! jag har precis bakat de här brownies, problemet som uppstod vad att när jag tog upp plåten, så var kakan klar, men undersidan var helt kolsvart, så jag är tvungen att skära bort hela undersidan. vet du vad det kan bero på? :)


Svar: Oj det låter konstigt. Har du haft rätt temp? Det är ju lite okika på olika ugnar.
Marias bakglädje

#15 - - therese:

sv: ja, jag kom på att jag hade alldeles för stor plåt, och i och för sig så har vi precis fixat vår ugn, då den inte funkat som den ska förut, kan vara så att det är varmare nu eller något liknande, jag ska prova i veckan igen med bättre plåt, och kanske sänka graderna en aning :)

#16 - - Frida:

De ser helt gudomliga ut! Kommer definitivt att testa detta inom kort :D

Upp